Sunday, February 21, 2010

Syarah Khas Habib Munzir Fuad al-Musawa

*Catatan bebas ana di Masjid al-Falah USJ 9 pada 17 Februari 2010
Allah bersama hamba-Nya bila hamba-Nya mengingati-Nya. Bibir hamba-Nya yang bergetar menyebut nama Allah akan dimuliakan Allah Ta’ala. Allah menawarkan pengampunan dosa-dosa kita. Allah melipat-gandakan pahala dari 10 kali lebih besar hingga 700 kali lebih besar. Kata Imam Abdullah al-Haddad, “Semua perbuatan-Mu indah wahai Allah. Semua kenikmatan jika disyukuri akan dikurniakan nikmat yang lebih besar lagi sebaliknya semua musibah yang diturunkan tidak lain tidak bukan adalah penghapusan dosa tanpa istighfar.” Lalu perbuatan Allah yang manakah yang dikatakan tidak baik dan bagaimana ada orang boleh bertanya bahawa Allah punya kemurkaan dan menyediakan neraka? Ingatlah Firman Allah Ta’ala yang bermaksud, Rahmatku lebih besar dari kemurkaanku. Sebagai manusia, kita tidak punya apa-apa. Kita hanyalah hamba di sisi Allah Ta’ala. Dikisahkan bahawa ada seorang panglima besar yang memacu kudanya lalu menuju ke tempat orang ramai. Disuruhnya semua orang ke tepi kerana menghalang laluannya. Sehinggalah sampai ke satu tempat dimana seorang ibu tua tidak dapat bergerak ke tepi dengan pantas. Lalu ibu tua itu berkata kepadanya, “Sesungguhnya aku tahu siapa kamu. Aku lebih kenal kamu wahai Panglima dari mulamu hingga akhirmu”. “Benarkah begitu wahai ibu tua?” Tanya sang panglima kepada ibu tua. “Ya, awalmu adalah air mani dan akhirmu adalah bangkai”. Itulah hakikat manusia. Namun begitu, ditengah-tengahnya (diantara air mani dan bangkai) ada kehidupan sementara yang menjadi gerbang kepada kehidupan yang abadi.
Makhluk yang paling mulia disisi Allah Ta’ala adalah Junjungan Besar Nabi Muhammad saw. Nabi saw ibarat pelita yang terang benderang apabila berhijrah ke Madinah. Hijrah Nabi saw bermula pada awal Rabi’ul Awwal dan sampai di Madinah pada 12 Rabi’ul Awwal. Tarikh Nabi saw sampai di Madinah adalah sama dengan tarikh kelahiran dan kewafatannya. Justeru, tarikh 12 Rabi’ul Awwal sangat bermakna dalam sejarah Islam. Pembuka kebahagiaan yang kekal adalah lahirnya Nabi saw. Barangsiapa yang bersyukur, maka Allah akan menambah kenikmatan sebaliknya barangsiapa yang tidak bersyukur maka Allah akan mencabut kenikmatan dan menggantikannya dengan seksaan. Maka janganlah ada golongan yang melarang orang yang bersyukur kepada Allah atas kelahiran Nabi saw. Orang Ansar sangat sayang kepada Nabi saw dan memberi perlindungan bersungguh-sungguh kepada Nabi saw. Kata mereka kepada Nabi saw,” Andainya kami harus mati kerana Allah dan Rasul-Nya maka kami sanggup mati”. Sabda Nabi saw,”Tanda-tanda orang beriman ialah mencintai kaum Ansar dan tanda-tanda orang munafik ialah membenci kaum Ansar. Orang yang cinta pada Ansae akan dicintai Allah kerana mereka mencintai Nabi saw.”
Kelahiran Nabi saw membawa keberkatan. Seperti Nabi Isa as dan Nabi Yahya as yang diucapkan salam sejahtera pada hari kelahiran, kewafatan dan kebangkitan semula seperti yang disebut didalam al-Quran, Nabi Muhammad saw juga begitu. Bahkan Nabi saw bersabda, “Kehidupan dan kewafatanku adalah rahmat bagi kalian. ”Sahabat bertanya kepada baginda saw, “Kami faham tentang kehidupanmu adalah rahmat bagi kami tetapi bagaimana pula dengan kewafatanmu yang dikatakan rahmat bagi kami?” Jawab baginda saw, “Didatangkan kepadaku amal ibadah kalian, jika amal ibadahmu baik maka Allah akan melimpahkan ganjaran pahala kepadamu dan jika amal ibadahmu buruk maka aku akan beristighfar”. Sebab itu kalau kita melakukan kesalahan atau dosa, hendaklah kita brtaubat dengan segera kerana istighfar kita dibantu oleh istighfar baginda saw. Ketahuilah bahawa Allah Ta’ala lebih gembira melihat hamba-Nya yang bertaubat dari hamba-Nya yang gembira setelah menjumpai barangnya atau hartanya yang hilang. Dalam satu Hadith Qudsi, Allah Ta’ala berfirman kepada Nabi Daud as, “Betapa Aku rindu kepada orang yang berbuat dosa tetapi kemudiannya mahu balik ke jalan yang lurus dan hangat sambutan-Ku ke atas mereka jika mereka memperbanyakkan ibadah.Wahai Daud, ini adalah perbuatan-Ku pada orang yang berdosa apatah lagi pada orang-orang yang mencintai-Ku.”
Nabi agung yang termulia yang berkuasa di alam semesta iaitu Nabi Muhammad saw mengajar umatnya agar sentiasa bersabar. Qadhi Iyadh dalam kitabnya yang mahsyur berjudul Asy-Syifa’ berkata, Pada satu hari Nabi saw bertanya kepada orang Badwi, “Mahukah kamu ku berikan hadiah padamu?” Badwi itu berkata, “Mahu, tapi apakah ia?” Nabi saw berkata, “Hadiahku ialah hidayah, Tiada Tuhan Selain Allah dan aku adalah Utusan Allah.” Kata Badwi, “Apa buktinya tuan Utusan Allah?” Nabi saw kemudiannya berkata, “Pergilah kamu ke pokok besar itu dan arahkan ia datang ke arahku.” Sebaik sahaja Badwi itu memerintahkan pokok itu pergi ke arah baginda saw, pokok itu segera mengeluarkan akar-akarnya dari dalam tanah hingga debu-debu bertebaran keluar. Pokok besar yang berusia ratusan tahun itu bergerak menuju ke arah baginda saw. Setibanya di hadapan baginda saw, pokok itu mengucapkan salam keatas Junjungan Besar Nabi Muhammad saw. Setelah itu, Rasulullah saw mengarahkan pokok itu kembali ke tempat asalnya dan pokok itu menurut perintah baginda saw lalu menancapkan semula akarnya kedalam tanah. Takjub Badwi itu melihat kejadian itu lalu ia pun memeluk Islam. Dalam kisah lain yang juga diceritakan oleh Qadhi Iyadh, Nabi saw memerintahkan Usamah menyeru kepada pokok-pokok dan batu-batu agar menghampirinya untuk melindunginya ketika baginda saw hendak membuang air kecil. Lalu kesemua pokok, batu besar dan kecil datang ke arah Nabi saw untuk melindungi tubuh Nabi saw yang mulia. Ketahuilah bahawa Rasulullah saw tidak mahu menggunakan keistimewaan yang dikurniakan Allah atas kemuliaan dirinya untuk tujuan berdakwah. Rasulullah saw boleh sahaja mendoakan kebinasaan atas umatnya yang tidak mahu menuruti jalan dakwahnya tetapi baginda saw tidak berbuat demikian kerana kasih dan sayangnya baginda saw pada umatnya. Pernah satu hari Abu Jahal menggali lubang depan rumah Rasulullah saw dengan harapan Rasulullah saw akan terjatuh dalam lubang itu apabila keluar dari rumahnya. Tetapi apa yang berlaku adalah sebaliknya. Setelah Abu Jahal memanggil Rasulullah saw keluar dari rumah, beliau tergamam melihat kehebatan kelibat Rasulullah saw sewaktu keluar dari rumah dan akhirnya beliau sendiri yang jatuh ke dalam lubang yang digalinya. Rasulullah saw tidak berdendam dengan Abu Jahal malah baginda saw sendiri yang membantu Abu Jahal keluar dari lubang itu. Dalam Perang Uhud, rahang Rasulullah saw telah ditembusi panah besi sehingga berdarah pipinya. Fatimah dan Ali berusaha menutup luka di pipi Rasulullah saw. Kata Rasulullah saw kepada para sahabat, Aku sangat bimbang jika darahku jatuh ke tanah kerana jika ia jatuh ke tanah, Allah Ta’ala akan menurunkan bala kepada semua orang termasuk musuh-musuhku. Rasulullah saw amat mengasihi umatnya walaupun kepada musuh-musuhnya kerana generasi selepas mereka boleh jadi akan memeluk Islam.
Ketika bondanya, Aminah hendak melahirkan Rasulullah saw, dilihatnya di langit bahawa bintang-bintang berada dekat ke bumi seakan-akan seperti hampir jatuh. Keesokan harinya, puak Yahudi berteriak, “Celaka kalian orang-orang Yahudi. Semalam telah terbit kelahiran Nabi saw.” Rasulullah saw lahir sebelum terbit fajar Isnin 12 Rabi’ul Awwal. Baginda saw lahir dalam keadaan sujud simbol hamba yang paling dekat kepada Allah Ta’ala. Ketika Rasulullah saw dalam keadaan bayi, beliau disusui oleh Halimah. Halimah pada awalnya tidak mahu mengambilnya kerana Rasulullah saw adalah anak yatim. Namun setelah diberitahu bahawa Rasulullah saw adalah cucu pemimpin Quraisy, Abdul Muttalib, barulah Halimah ingin mengambil Rasulullah saw. Ketika Halimah memegangnya, Rasulullah saw terjaga dari tidurnya lalu tersenyum melihat Halimah. Halimah memeluknya dan timbul perasaan yang sungguh menakjubkan tatkala beliau memeluk tubuh yang sangat mulia itu. Berikutan itu, Halimah tidak meminta apa-apa bayaran dan beliau terus pulang ke rumahnya membawa Rasulullah saw. Dalam perjalanan pulang, setiap batu dan pokok yang dilintasinya akan memberi salam kepada Rasulullah saw.
Dalam peristiwa hijrah ke Madinah, Rasulullah saw ditemani oleh sahabatnya yang mulia, Abu Bakar. Abu Bakar sangat mengasihi Nabi saw dan beliau melindungi Nabi saw setiap masa dalam perjalanan menuju ke Madinah. Beliau sendiri yang memerah susu kambing dan memastikan agar susu itu tidak dicemari oleh debu sebelum diberikan kepada Rasulullah saw. Setelah itu, beliau akan berada dihadapan Rasulullah saw dan adakalanya di belakang Rasulullah saw untuk memastikan tiada ancaman musuh sepanjang perjalanan ke Madinah. Seorang Yahudi yang sedang memetik kurma terlihat Nabi saw yang berjalan bersama Abu Bakar dengan keadaan awan menaungi mereka. Kata Yahudi itu, “Orang ini pastilah Nabi saw dan sahabatnya yang mulia”. Lalu dia memanggil seluruh penduduk Madinah untuk pergi menemui baginda saw dan Abu Bakar ra. Kata Anas bin Malik, Inilah hari yang paling mulia bagi penduduk Madinah. Bondanya, Ummu Sulaim telah mendidik Anas agar sentiasa mencintai Rasulullah saw. Lalu ketika Rasulullah saw sampai di Madinah, Anas berasak-asak bersama orang dewasa untuk melihat Nabi saw. Penduduk Madinah memberi hadiah kepada Nabi saw sempena kedatangan baginda saw ke Madinah. Ummu Sulaim tidak mempunyai apa-apa hadiah untuk diberikan kepada Rasulullah saw tetapi beliau menyerahkan anaknya yang sangat dikasihi iaitu Anas kepada Rasulullah saw. Rasulullah saw menerima Anas dan menjadikannya sebagai anak angkat. Kata Anas bin Malik, Tahukah kalian apa itu hari Khamis? Hari Khamis ialah hari bermulanya sakit Rasulullah saw. Pada hari itu, Rasulullah saw pergi ke mimbar dan minta sahabat berkumpul. Kata Rasulullah saw, “Bersabarlah kalian atas pelbagai musibah yang akan berlaku sehinggalah kalian berjumpa denganku di telagaku kelak”. Rasulullah saw kemudiannya masuk ke rumah dan tidak ada lagi wasiat selepas itu. Disaat baginda saw sakit, baginda saw meminta air dari 7 sumur. Rasulullah saw berkata kepada Aisyah ra, Bantulah aku ke tempat wuduk. Apabila sampai disitu, baginda saw jatuh pengsan. Kemudian baginda saw terjaga di tengah malam lalu baginda saw bertanya, adakah semua sahabat telah solat. Jawab Aisyah, Belum lagi, mereka masih menunggu dirimu, wahai Rasulullah saw. Baginda saw mengambil wuduk dan jatuh lagi. Kemudian baginda terjaga semula dan bertanya adakah para sahabat telah bersolat. Lalu dijawab Aisyah, Belum lagi dan masih menunggu Rasulullah saw untuk mengimami mereka. Rasulullah saw kemudiannya memerintahkan Abu Bakar agar mengimamkan solat. Rasulullah saw melihat saf sahabat dari tabir rumahnya. Kata Anas bin Malik, “Tidak pernah kulihat pandangan yang sebegitu indah saat Rasulullah saw senyum melihat sahabat waktu itu”. Kata Anas lagi, “Itulah saat akhir aku melihat Rasulullah saw.”
Sebelum wafat, Rasulullah saw sempat bersiwak. Pedihnya sakaratul maut telah menyebabkan Jibril memaling mukanya kerana tidak sanggup melihat wajah Nabi saw yang sedang menghadapi sakaratul maut. Sabda baginda saw, “Kalau beginilah sakitnya sakaratul maut, biarlah aku tanggung sakaratul maut umatku”.Begitulah kasihnya Nabi saw kepada umatnya sehingga ketika menghadapi sakaratul maut pun, baginda masih tetap mengingati umatnya. Para sahabat begitu merasai kehilangan orang yang mereka sangat-sangat kasihi. Setelah wafat, Abu Bakar melihat jasad Nabi saw yang mulia dan menangis diatas dada baginda saw. Ali bin Abi Talib dan Abbas Abdul Muttalib memandikan jasad Rasulullah saw yang mulia sambil menangis. Air menjadi wangi apabila terkena jasad Nabi saw yang mulia itu. Kata Ali, Ya Rasulullah saw, “Engkau wangi sewaktu hidup dan juga sewaktu wafat”. Nabi saw bersabda, “Aku rindu pada saudaraku yang hidup selepasku yang teringin hendak melihat wajahku.” Oleh itu, ketahuilah bahawa majlis membaca maulid seumpama ini adalah tanda kecintaan dan kasih kita kepada baginda Rasulullah saw.

No comments:

Post a Comment