Monday, February 8, 2010

Kitab Penawar Hati - Disyarah oleh Syeikh Fahmi ZamZam

*Catatan bebas ana di Masjid al-Mukarramah, Bandar Sri Damansara pada 6 Feb 2010
Hadith 1: Pertanyaan Allah tentang umur, ilmu, harta dan anggota badan
Pertanyaan Allah tentang umur
Semua makhluk akan ditanya apa pekerjaan mereka termasuklah para Nabi. Adalah amat menyedihkan jika orang yang dikurniakan umur panjang mensia-siakan hidupnya dengan memperbanyakkan tidur dan membuat kerja-kerja yang tidak mendatangkan manfaat. Orang yang cerdik, tidurnya adalah satu ibadat. Tidurnya adalah tidur orang yang soleh. Tidur menjadi ibadat apabila ia membaca surah-surah atau ayat-ayat yang dianjurkan oleh Rasulullah saw sebelum tidur.
Pertanyaan Allah tentang ilmu
Dari mana ilmu yang kita dapat dan sejauhmana ilmu itu telah kita amalkan? Imam Nawawi ra berkata, amalan sunat sangat banyak dan hendaklah dikerjakan. Amalan sunat ini hendaklah dilakukan dengan sempurna sekurang-kurangnya sekali seumur hidup. Dengan cara itu barulah kita benar-benar beramal dengan ilmu tentang sunnah yang telah disampaikan kepada kita. Contohnya, kita hendaklah menunaikan sunnah beriktikaf didalam masjid didalam bulan Ramadhan sekurang-kurangnya sekali seumur hidup. Ataupun berpuasa Isnin dan Khamis sekurang-kurangnya sekali seumur hidup atau mengerjakan solat sunat tasbih sekurang-kurangnya sekali seumur hidup dan sebagainya. Ilmu akan ditanya Allah Ta’ala. Kebanyakan penghuni neraka masuk ke neraka bukan disebabkan kejahilan mereka tetapi adalah kerana mereka tidak mengamalkan ilmu yang telah disampaikan kepada mereka. Apabila dimasukkan ke dalam neraka, mereka merintih kerana menyesal tidak beramal dengan ilmu yang telah disampaikan.
Pertanyaan Allah tentang harta
Ada dua perkara yang akan ditanya iaitu dari mana harta diperolehi dan ke mana ia dibelanjakan. Kalau dibelanjakan untuk jalan kebajikan tetapi harta yang dibelanjakan itu diperolehi dari jalan rasuah maka harta tersebut tidak dikira sebagai kebajikan.
Pertanyaan Allah tentang anggota badan
Allah Ta’ala akan tanya kita kemana nikmat yang telah Ia berikan kepada kita di hari Akhirat kelak. Tangan kita guna untuk apa? Mulut kita makan benda apa? Kaki kita bergerak ke mana? Dan seterusnya. Maka atas sebab itu, kita hendaklah menjaga kelakuan dan perbuatan kita dengan sebaiknya kerana setiap anggota badan kita akan menjadi saksi dan berbicara di hadapan Allah Ta’ala. Apabila berbicara di hadapan Allah Ta’ala, anggota badan tidak akan berdusta. Imam al-Ghazali berkata, Hendaklah kita bermuhasabah setiap hari sebelum kita tidur. Fikir apa yang telah kita buat disiang hari sejak dari pagi. Kemudian, pohonlah kepada Allah dan mintalah kepada Allah agar mengurniakan yang lebih baik untuk esok harinya dan bertaubatlah kepada Allah tentang segala keburukan yang telah kita lakukan pada hari itu. Kita hendaklah berazam untuk menambah amal ibadah dan melakukan kebajikan di masa akan datang. Tidur[1] itu adalah satu alat untuk kita berazam melakukan yang lebih baik esok harinya.

Hadith 2: Siapa teman setia kita yang bersama dengan kita sampai ke kubur?
Teman kita didalam liang kubur ialah amalan kita. Adik-beradik, isteri, anak-anak hanya menghantar kita sehingga ke liang kubur sahaja, selepas itu mereka pun balik ke rumah masing-masing. Harta-benda semuanya sudah ditinggalkan kepada waris manakala kita didalam kubur hanya berbantalkan tanah sahaja. Didalam al-Quran, banyak ayat yang menceritakan perihal keadaan penghuni alam kubur dan neraka. Semuanya menyesal kerana banyak melakukan dosa dan perkara sia-sia. Nabi saw bersabda, Orang yang paling bijak ialah orang yang senantiasa menghitung diri dan banyak bekerja untuk kehidupan setelah mati. Kata Imam al-Ghazali ra, Orang yang bijak ialah orang yang memilih yang kekal dari yang fana’ dan memilih yang panjang dari yang pendek. Jangan tertipu dengan diri sendiri. Firaun tertipu dengan dirinya sehingga mengaku Tuhan kerana beliau tidak pernah sakit sepanjang hayatnya. Orang yang bijak ialah orang yang sanggup hidup dalam kesusahan walau beratus tahun di dunia untuk mengecap kenikmatan selama-lamanya di akhirat kelak. Kata Imam al-Ghazali ra, Orang yang bijak akan menggunakan dunia untuk pekerjaan akhirat. Syeikh Zakaria Kandahlawi ra menyatakan bahawa kebaikan dunia itu ialah untuk bekalan di akhirat. Maksudnya, kebaikan dunia itu kita gunakan untuk jalan Allah.
Tiga perkara yang sampai kepada si mati ialah
1. Sedeqah – seperti mendirikan pondok pengajian, masjid dan sebagainya kerana selama mana ia dipakai selagi itulah orang yang mendirikannya atau menyumbang ke arahnya akan mendapat pahala.
2. Ilmu yang bermanfaat – orang yang mengajar ilmu akan mendapat pahala kerana ilmu itu diturunkan pula oleh anak muridnya kepada generasi berikutnya. Imam asy-Syafi’i wafat pada tahun 204 H tetapi hingga ke hari ini ia masih ‘berkata-kata’ kerana umat Islam mempelajari kitabnya.
3. Anak yang soleh yang mendoakan kita (termasuk anak angkat)
Tanpa ketiga-tiga perkara ini, kita akan jadi ‘miskin’ didalam kubur.
Hadith 3: Seringan-ringan seksaan dalam neraka
Api neraka merupakan tempat berhimpunnya kemurkaan Allah Ta’ala. Di hari Akhirat kelak, manusia terbahagi kepada 3 golongan mengikut ASWJ iaitu
1. Orang yang terus (pasti) masuk neraka seperti Firaun dimana namanya disebut didalam al-Quran
2. Orang yang pasti masuk syurga seperti para Nabi dan sepuluh sahabat yang telah dijanjikan syurga keatasnya
3. Orang yang tidak pasti samada syurga atau neraka. Orang yang beriman tetapi melakukan dosa maka ia terpulang kepada Allah Ta’ala dimana jika Allah mengampun kesalahannya maka ia akan terus masuk syurga tetapi jika Allah berkira dengannya maka ia akan dihisab dan jika ada kesalahan maka ia akan dimasukkan ke dalam neraka mengikut kadar kesalahannya.
Kata syeikh, jadikanlah amalan membaca Allahumma ajirni minannar (Ya Allah, lindungilah aku dari api neraka) sebanyak tujuh kali (kerana ada 7 pintu neraka) setiap kali selepas solat. Seksa yang paling ringan dalam neraka ialah seorang yang diletakkan dibawah tapak kakinya bara api neraka sehingga mendidih otak di kepalanya dan dia menyangka dialah yang paling teruk seksaannya padahal itulah seksaan yang paling ringan dalam neraka.
Hadith 4: Perihal mengambil harta orang lain
Jika tidak bertaubat atau minta halal dari orang yang diambilnya maka seseorang itu boleh terjerumus kedalam api neraka. Hak milik orang lain walau setakat kayu miswak hendaklah dijaga sebaik-baiknya kerana jika disalah guna maka tempatnya di api neraka. Kita juga hendaklah sentiasa warak supaya jauh dari benda-benda yang diharam. Ini termasuklah menjaga akhlak kita. Pada satu hari Aisyah berasa sangat cemburu kepada Safiyyah Binti Uyay kerana berkahwin dengan Rasulullah saw. Aisyah berkata kepada Rasulullah saw, Eloklah tuan berkahwin dengannya (sebab Safiyyah rendah orangnya). Lalu Rasulullah saw menjawab, Jagalah mulutmu kerana air liurmu jika dicampur dengan tujuh air lautan sekalipun pasti akan berubah rasanya. Maksudnya disini ialah benda yang tidak elok walaupun sedikit tetapi jika dicampur dengan benda yang elok dan suci tetap akan merosakkan benda yang elok itu. Sebab perkara mengumpat ini boleh membawa kepada kebinasaan.
Ada lima perkara yang perlu dijaga oleh orang Islam iaitu
1. Agama – keluar darinya maka dihukum murtad
2. Harta – tidak boleh mengambil harta orang lain
3. Darah – tidak boleh menyakiti orang lain
4. Maruah – tidak boleh menjatuhkan harga diri orang lain termasuk mengumpat atau menuduh orang lain berzina tanpa bukti yang kukuh
5. Nasab – tidak boleh merosakkan keturunan dengan berzina
Dalam kitab Bustanul Ariffin yang ditulis oleh Imam Nawawi ra, ada diceritakan kisah seorang lelaki yang bermimpi bertemu gurunya. Gurunya sangat alim tetapi hanya setelah setahun meninggal dunia barulah lelaki itu dapat bermimpi bertemu gurunya. Kata lelaki itu, Rindu sungguh hendak bertemu dengan tuan. Kata gurunya dalam mimpi, Saya baru sahaja habis bicara selama setahun. Bicara itu adalah kerana saya pernah mengambil sedikit bahagian kayu ketika berjalan dipasar untuk dijadikan cungkil gigi. Saya mematahkan sesedikit bahagian kayu itu tanpa meminta keizinan tuannya. Dalam satu kisah lain, ada seorang lelaki setelah selesai menulis surat, beliau pun melekatkan surat itu pada debu-debu yang berada di dinding rumah jirannya dengan tujuan untuk mengeringkan dakwat pada surat itu. Pada sebelam malamnya, beliau bermimpi dan terdengar suara berkata padsanya, Tidakkah kamu takut debu itu akan menyoal kamu kelak? Pada satu hari Nabi saw bertanya kepada sahabat, Tahukah kamu siapakah orang yang sebenar-benarnya paling rugi? Nabi saw kemudiannya bersabda, Orang yang paling rugi ialah orang yang berpuasa, solat, zakat dan sedeqah tetapi terpaksa menyerahkan pahalanya kepada orang yang dianiayainya, orang yang diumpatnya dan orang yang diambil hartanya sehingga dia tidak memiliki apa-apa lagi pahala.
Kata ulama, syarat taubat ada 3 (dosa antara makhluk dengan Allah) iaitu
1. yang lepas - disesali,
2. yang sedang berlaku - dijauhi dan
3. yang akan datang – berazam untuk tidak melakukannya
Jika kita ada dosa dengan makhluk maka perlu tambah satu lagi iaitu minta dihalalkan dan redha dengan apa yang telah dilakukan sebelum ini.
Hadith 5: Siapa orang yang muflis
Orang yang muflis ialah orang yang tertipu dengan amalannya tanpa menjaga akhlaknya. Pahala amalannya kelak akan dituntut oleh orang yang dianiayai, disakiti atau yang difitnahnya.
Hadith 6: Menghadapi sakaratul maut
Aisyah bangga dengan 3 perkara
1. Nabi saw wafat diatas pahanya
2. Air matanya jatuh diatas wajah Nabi saw
3. Air liurnya berada didalam mulut Nabi saw (ketika Nabi saw berada dalam keadaan gering, baginda saw menggunakan kayu miswak[2] milik Aisyah. Kayu tersebut agak keras lalu digigit oleh Aisyah untuk dilembutkan)
Nabi saw berasa panas ketika di ambang sakaratul maut. Nabi saw meletakkan tuala yang direndam air diatas dadanya untuk meredakan kepanasan. Jika Nabi saw berasa panas sedangkan baginda saw adalah kekasih Allah lalu bagaimanakah keadaan kita kelak ketika berhadapan dengan sakaratul maut? Kata Nabi saw, barangsiapa di akhir kalamnya menyebut La Ilaha Illallah, maka orang itu pasti masuk syurga. Maka kita hendaklah melembutkan lidah kita dengan senantiasa menyebut kalimah ini sekurang-kurangnya 100 kali setiap pagi dan petang. Dalam kitab tazkiratul Qurtubi, ada diceritakan tentang keadaan seorang peniaga ketika diambang maut. Disebabkan beliau sentiasa melaungkan harga promosi jualannya, maka laungannya itu terbawa-bawa sehingga ke nafasnya yang terakhir. Para aulia sangat risau dengan kesudahan hayat mereka. Sebab itulah, mereka memperbanyakkan zikir. Khalifah Harun al-Rasyid di hari keputeraannya telah menganugerahkan pelbagai bintang kebesaran kepada rakyatnya. Hanya ada seorang rakyatnya yang tidak meminta apa-apa dari khalifah. Lalu khalifah bertanya kepadanya, Tidakkah kamu mahu meminta apa-apa dariku? Kata lelaki itu, Adakah tuanku boleh pastikan aku boleh mengucap kalimah La Ilaha Illallah di akhir hayatku kelak? Khalifah terdiam.
Kata ulama, Raya yang sebenar bukanlah raya dalam ertikata sambutan secara zahir tetapi raya setelah berjaya menuturkan kalimah La Ilaha Illallah ketika di ambang maut. Imam al-Ghazali ra berkata, Usaha untuk mencapai Husnul Khatimah ada dua iaitu doa dan kerja. Ianya umpama kita dikejar harimau dimana kita berdoa untuk selamat dari harimau dan berlari untuk mengelak dari diterkam harimau. Ada para aulia yang mati dalam keadaan mudah. Lalu dibahas oleh ulama adakah mereka lebih mudah wafat dari baginda saw. Kata ulama, Nabi saw boleh wafat dengan mudah kerana baginda saw adalah kekasih Allah tetapi baginda wafat dengan cara sedemikian agar mendapat pahala yang lebih. Ini samalah dengan kehidupan baginda saw dimana baginda saw boleh hidup dengan senang tetapi baginda saw memilih jalan sederhana agar dikurniakan pahala yang sempurna untuk bekalan di akhirat. Seseorang akan diperlihatkan kedudukannya di akhirat sebelum mati. Orang yang dimasukkan kedalam syurga akan diperlihat dengan pandangan syurga lalu ia mati dalam keadaan tersenyum dan tenang manakala orang yang dimasukkan kedalam neraka akan berasa sedih. Malaikat akan turun untuk menghiburkan penghuni syurga sebelum ia meninggal dunia. Kata malaikat, Jangan kamu bersusah hati kerana kami akan menjaga keluargamu dan kamu akan masuk syurga dengan tenang. Syed Qutb dalam syairnya sebelum dia digantung menyebut,
Saudaraku bila kita mati (syahid), kita akan berjumpa kekasih-kekasih kita
Aku sudah pun nampak lambaian daun-daun syurga
Burung-burung syurga berkicauan menyambut selamat datang
Untung sangatlah negeri yang kekal abadi

Kata Syeikh, Sesungguhnya orang yang terlalu rindu kepada Allah Ta’ala tidak akan takut menghadapi kematian.



[1] Untuk mudah bangun awal, Syeikh anjurkan amalan membaca empat ayat terakhir dalam surah al-Kahfi. Kata Syeikh, jika niat kita baik, Insyallah badan kita tidak terasa letih ketika bangun awal walaupun disebelah malamnya tidur lewat. Selepas baca empat ayat terakhir dalam surah al-Kahfi, bacalah pula doa, Ya Allah, dengan keberkatan ayat ini, kejutkanlah diriku untuk bangkit awal.
[2] Bagus bersiwak untuk memudahkan ruh keluar dari jasad.

No comments:

Post a Comment