Tuesday, February 23, 2010

Himpunan Hadith Modal Insan dan Tasawwuf - Disyarah oleh Dr Zulkifli al-Bakri

*Catatan bebas ana di Surau al-Hijrah Kota Warisan pada 23 Februari 2010
Sesi Pertama: Hadith Modal Insan
Kebahagiaan Haqiqi
Doa terbahagi kepada dua iaitu doa untuk memohon sesuatu hajat dan doa untuk meminta berlindung dari sesuatu seperti sakit, kecelakaan dan sebagainya. Nabi saw menganjurkan umatnya berdoa dari perkara seperti kemungkaran akhlak. Apabila akhlak dan bankrap atau muflis, segala lesen kejahatan akan bermaharajalela dan terpapar. Macam-macam maksiat berlaku didepan mata. Hukuman yang bersandarkan pada syariat Islam dianggap sebagai satu benda yang merbahaya walaupun ia paling berkesan untuk menangani masalah maksiat. Isu sebat diperbesar-besarkan padahal hukuman yang dijalankan belum secara menyeluruh kerana hukuman itu dijalankan dengan beberapa sebatan sahaja. Puak kafir mengatakan isu ini sangat bahaya kerana menganggap Malaysia tidak lagi mengamalkan dasar liberal. Ketahuilah bahawa kemungkaran akhlak yang berleluasa menjadi kehidupan kita semakin tidak seronok. Penurunan akhlak menjadi-jadi saban hari. Jika satu masa dahulu, cerita tentang zina amat sedikit sekali dibicarakan tetapi pada hari ini ianya terlalu berleluasa. Dalam al-Quran ada disebut, jangan kamu hampiri zina kerana ia sungguh keji dan kesudahannya (natijahnya) sangat buruk. Dari segi usul fiqh maksud jangan hampiri itu ialah jangan langsung mendekatinya supaya tidak terjebak atas perlakuannya. Ini menunjukkan betapa bahayanya kesan atas perlakuan ini. Dewasa ini orang menganggap remeh tentang isu sebegini. Ada orang bergurau mengatakan bahawa maksud jauhi dadah itu ialah jauhkan sahaja tetapi menghisapnya tidak mengapa. Mereka bermain-main dengan isu sebegini sedangkan mereka mengetahui natijahnya sangat buruk kepada masyarakat. Saintis membuat kajian tentang kesan akibat dari perbuatan zina. Zina mendatangkan pelbagai macam penyakit seperti mandul, sifilis dan AIDS. Ada seorang Arab pergi ke Eropah. Imannya lemah lalu terjebak dengan zina. Apabila pulang ke negeri Arab, dia insaf dan berkahwin. Sekian lama ia berkahwin namun tetap tidak dikurniakan anak. Apabila dia membuat pemeriksaan kesihatan, didapatinya sel sperma lelaki telah berkurang. Sel itu berkurang kesan dari perbuatan zina yang dilakukannya tempoh hari. Sel sperma menjadi susut kesan dari perbuatan zina. Orang yang membuang bayi hasil dari zina adalah kelompok manusia yang tidak berperikemanusiaan. Orang berkahwin secara syari’i tidak akan melakukan perbuatan sebegini. Dalam al-Quran disebut, Kenapa kanak-kanak dibunuh? Apakah dosanya hingga dibunuh begitu kejam?
Satu kajian yang cukup menggerunkan mendapati bahawa ada perempuan yang berzina atau dirogol pada hampir setiap 17 minit. Kes rogol yang paling tinggi berlaku di Afrika Selatan. Kadar jenayah bab zina terlalu tinggi dan natijahnya ialah kebanyakan mereka menghidap penyakit HIV/AIDS. Penyakit ini hingga kini belum ditemui penawar yang betul-betul berkesan. Anak yang membesar hasil dari perbuatan zina akan berada dalam keadaan tertekan dan terlalu merendah diri. Kemudiannya, mereka akan membetuk perkumpulan mereka sendiri untuk menzahirkan kekuatan. Anak-anak inilah (jika tidak dididik dengan betul) akan merajai kejahatan. Orang yang tidak dapat menguasai nafsu hanya seronok seketika sahaja tetapi bahana kecelakaannya berlanjutan sepanjang hayat. Orang yang suka minum arak akan menjadi lemah sistem pertahanan badannya (antibodi) dan membawa kepada penyakit seperti mati pucuk, kerosakan hati, pankeas dan usus. Sesungguhnya puak atau golongan ini adalah satu puak atau golongan yang sedang mereput dari dalam dan menuju kearah kehancuran jika mereka tidak memperbetulkan diri mereka. Kata Imam Syauqi dari Mesir, Sesungguhnya setiap umat itu bersendikan akhlak. Selagi mana akhlak itu tertegak maka selagi itulah umat terpelihara dan berjaya tetapi bila mana akhlak muflis maka hancurlah umat. Rasulullah saw turut menganjurkan umatnya berdoa agar terhindar dari penyakit yang menggerunkan. Allah tidak menurunkan penyakit melainkan ada penawarnya tetapi penyakit-penyakit yangmenggerunkan ini tidak mempunyai penawar seperti barah dan AIDS. Kata Syeikh, inilah penyakit ‘tunggu nak mati’. Penyakit-penyakit yang menggerunkan ini timbul apabila
1. Adanya unsur maksiat
2. Perbuatan melanggar syariat seperti dizaman Firaun, ada abang berkahwin dengan adiknya lalu ditimpa musibah seperti kaki menjadi bengkok, kepala tidak sempurna, mati awal dan sebagainya.
Penyakit yang lebih parah ialah penyakit hati seperti hasad dengki, dendam kesumat dan sebagainya. Kata pujangga,
Akhlak yang buruk itu azab
Kedengkian itu racun
Mungumpat itu riba
Intai seseorang itu adalah kehinaan

Akal yang sihat berpunca dari tubuh badan yang sihat dan iman yang sihat. Orang sekarang bimbang rezeki tidak mencukupi kerana mereka tidak yakin pertolongan Allah sedangkan orang yang bertaqwa kepada Allah sentiasa bertawakkal kepada Allah lalu Allah memberi jalan pelepasan kepadanya.

Sesi Kedua: Tasawwuf
Muhasabah Imam Asy-Syafi’i terhadap dirinya
Imam Asy-Syafi’i adalah pakar dalam bidang bahasa Arab kerana beliau berguru dengan kabilah Arab yang paling mahir dalam Bahasa Arab. Ketinggian bahasa Arab Imam Asy-Syafi’i dapat dilihat menerusi syair-syair yang dikarangnya yang dihimpun dalam sebuah kitab bernama Diwan Asy-Syafi’i. Seperti kata Imam asy-Syafi’I, muhasabahlah diri sejauhmana kita beramal dengan kitab Tuhan dan sejauh mana kita mengikuti sunnah Nabi Muhammad saw. Orang dulu hebat kerana al-Quran dan Sunnah Nabi saw sentiasa ada bersama mereka. Banyak sunnah Nabi saw yang semakin ditinggalkan orang pada hari ini. Kita sepatutnya menghidupkan (ihya’) kembali sunnah Nabi saw antaranya seperti bersiwak dan mengerjakan solat sunat wuduk seperti mengambil wuduk. Solat sunat ini ramai orang tak buat. Begitu juga solat sunat dua rakaat sebelum subuh. Nabi saw sentiasa menjaga solat sunat ini. Mengerjakan dua rakaat solat sunat subuh ini lebih baik dari dunia seisinya. Kita hendaklah menghidupkan qiamullail kerana inilah perjalanan orang-orang yang soleh. Begitu juga dengan amalan makan berjemaah dalam sau dulang yang semakin dilupai orang. Kata syeikh, ada lebih kurang 60 buah hadith yang diriwayat berkenaan dengan bab makan. Sunnah Nabi saw berjalan bukan dengan cara berlenggang-lenggok tetapi berjalan dengan pantas. Apabila azan dilaung, Nabi saw akan bergegas ke masjid. Bagaimana pula dengan masyarakat pada zaman ini? Adakah terus bergegas ke masjid atau masih duduk selamba diatas kerusi sewaktu azan dilaungkan? Pada hari ini, jarang sekali ibubapa bangun dan memeluk anak-anak mereka ketika menyambut kedatangan/kepulangan anak sedangkan Rasulullah saw berbuat sedemikian ketika menyambut anakandanya, Fatimah az-Zahra. Memakai sarban di kepala adalah sunnah, begitu juga dengan memberi salam. Pada masa ini sangat sedikit orang yang memberi salam kepada orang lain. Tanda akhir zaman ialah apabila orang memberi salam hanya pada yang dikenali sahaja. Banyak sunnah yang berkaitan dengan doa yang dibaca oleh Nabi saw seperti selepas mengambil wuduk, masuk dan keluar tandas dan meletakkan tangan diatas ubun kepala isteri selepas majlis akad nikah disempurnakan tetapi amat sedikit sekali diamalkan umat Islam pada masa ini.
Muhasabahlah diri kita terhadap nafsu dan syahwat. Kita mesti menyalahi syaitan, jangan sampai taat kepada musuh yang paling nyata ini. Muhasabahlah diri kita tentang keluarga dengan makanan. Orang Ansar di Madinah masih mengekalkan tradisi memasak makanan secara besar-besaran di sesuatu tempat lalu diberikan kepada orang ramai secara percuma. Kata syeikh, sepatutnya tradisi ini dipraktikkan di surau-surau untuk dimasak dan dimakan beramai-ramai kerana ia bukan sahaja menjimatkan tetapi juga mendapat keberkatan Allah Ta’ala. Mereka yang suka memberi makan atau menjamu orang akan mendapat limpahan keberkatan dan kekayaan dari Allah Ta’ala. Ada seorang hamba Allah di Makkah asal Tanah Melayu yang sangat gemar menderma. Dermanya mencecah jutaan ringgit. Saban tahun semakin meningkat dermanya. Kekayaannya bertambah kerana Allah Ta’ala melipatgandakan hartanya setiap kali beliau menderma. Maksud makanan halal bukan setakat halal sembelihan sahaja tetapi juga halal dari unsur rasuah, riba, curi, tipu dan sebagainya. Kajian yang telah dibuat oleh penyelidik mendapati bahawa makanan mempengaruhi keadaan tingkahlaku manusia. Salah satu sebab umat Islam tidak dibenar memakan babi ialah supaya tidak ada unsur ‘babi’ dalam diri kita. Unsur babi yang dimaksudkan ialah hilangnya ghirah iaitu hilangnya sifat cemburu yang patut ada dalam diri. Umat Islam juga tidak dibenar memakan binatang buas kerana sifat pemangsa tidak boleh berada didalam diri.
Muhasabahlah diri kita dari banyak berangan-angan (panjang angan-angan). Muhasabahlah diri kita tentang masa. Masa tidak boleh dibazirkan dengan sewenang-wenangnya. Jenayah yang paling besar pada masa ini ialah membazirkan masa. Orang dulu amat sedikit membazirkan masa. Masa mereka banyak dihabiskan dengan berzikir, bertahlil dan sebagainya.

No comments:

Post a Comment