*Catatan bebas ana di Masjid Darul Ehsan Taman TAR pada 6 Feb 2010
Imam al-Asbahani ra menyatakan bahawa karya paling mulia yang pernah dihasilkan oleh manusia ialah tafsir al-Quran. Sebab itu para ulama berlumba-lumba menulis tafsir. Bila tafsir mereka terhasil, mereka berharap agar mereka mendapat kemuliaan dari Allah Ta’ala kerana berkhidmat dijalan-Nya. Orang-orang yang bergelumang dengan tafsir adalah orang-orang yang sangat mulia. Orang-orang yang bergelumang dengan tafsir bukan sahaja orang yang menulis tafsir tetapi juga orang-orang yang mendengar atau belajar ilmu tafsir. Ini bertepatan dengan sabda baginda saw yang berbunyi, Sesungguhnya sebaik-baik manusia ialah orang yang belajar dan mengajar al-Quran. Apabila seseorang itu dikurniakan nikmat menghafaz dan mahir menghuraikan makna al-Quran maka janganlah ia memandang atau mengatakan nikmat lain lebih besar. Kata Imam Nawawi ra dalam kitabnya yang bernama Tibyan, Sesiapa yang telah dikurniakan Allah Ta’ala kepada mereka nikmat mengetahui rahsia al-Quran kemudian mereka merasakan nikmat orang lain lebih besar dari mereka maka orang-orang ini telah memperkecilkan sebesar-besar nikmat yang telah dianugerah Allah Ta’ala kepadanya. NIkmat al-Quran adalah nikmat yang paling besar dan tidak sebanding dengan nikmat-nikmat yang lain. Ulama ketika menyusun buku-buku diatas mereka meletakkan kitab tafsir di rak yang paling atas diikuti dengan kitab hadith dan kitab-kitab lain. Ini selaras dengan ketinggian dan kemuliaan kitab tersebut yang menghimpunkan segala kelebihan dan memancar pelbagai hikmah Kalam Allah. Salah satu sifat Allah ialah berkata-kata, oleh itu, kalam yang paling mulia ialah Kalam Allah. Jadi apabila kita membicarakan kalam yang paling mulia maka ia sebenarnya merujuk kepada Kalam Allah. Begitu juga dengan doa dimana doa yang paling mulia adalah doa yang terdapat didalam al-Quran. Ini diiikuti dengan doa Nabi saw kerana Nabi saw adalah kekasih Allah yang paling maqbul doanya. Ada seorang sahabat berdoa kemudiannya doanya didengar oleh Nabi saw. Dalam doanya, sahabat itu memohon kepada Allah Ta’ala agar mengurniakan istana putih kepadanya didalam syurga. Lalu Nabi saw menegurnya agar memohon syurga sahaja dan jangan mensifatkan apa-apa didalam syurga (contoh seperti memohon istana putih). Bagi sahabat yang berdoa dengan kata-kata pujian yang indah kepada Allah Ta’ala, Nabi saw memberikan penghargaan kepadanya dengan memberi hadiah yang hebat-hebat seperti emas dan sebagainya. Nabi saw turut menegur sahabat yang berdoa dengan mengkhususkan doa itu untuk dirinya sahaja. Sebaik-baik doa ialah dengan berdoa untuk sekalian umat Islam. Kata baginda saw, perumpamaan doa umum dengan doa untuk diri sendiri adalah seperti langit dengan bumi. Sebab itu para ulama bersungguh-sungguh memohon hajat untuk kesejahteraan umat ketika sujud di akhir rakaat solat ketika mengimamkan jemaah kerana mereka tahu bahawa itulah sebaik-baik doa untuk kesejahteraan umat Nabi Muhammad saw dunia dan akhirat. Dalam sujud yang akhir, mereka akan membacakan doa, “Ya Allah, Ampunkanlah dosa umat Muhammad dan rahmatilah mereka”. Orang-orang yang berdoa didalam sujud di akhir solat lazimnya diangkat menjadi wali abdal. Kata ulama, wali abdal ini terdiri dari 40 orang pada satu-satu masa dan kebanyakannya berhimpun di Syam.
Kata para ulama apabila menghuraikan keadaan sahabat, Di zaman sahabat, ramai orang faqih tetapi sedikit khutaba’ (pemidato). Ini berbeza dengan keadaan umat pada masa ini dimana ramai orang pandai berkata-kata tetapi terlalu sedikit orang yang faqih. Para sahabat tidak suka bercakap banyak sebaliknya mereka lebih suka beribadah. Kata ulama, para sahabat tidak suka kepada 3 perkara iaitu,
1. Mengeluarkan fatwa
Kata para sahabat, sesiapa yang mengeluarkan fatwa tanpa ilmu maka ia seolah-olah menyembelih orang ramai tanpa menggunakan pisau. Kata Nabi saw, sesiapa yang mengeluarkan fatwa tanpa ilmu dan kemudiannya fatwa itu betul maka perbuatannya itu tetap dikira salah kerana ia memberi pendapat tanpa mempunyai keahlian didalam bidang itu. Sahabat sangat berhati-hati dalam hal ini kerana tanggungjawabnya sangat berat. Ini adalah kerana orang yang mengeluarkan fatwa dianggap sebagai wakil Allah apabila ia bercakap tentang hukum-hukum agama dan perlu memikul tanggungjawab atas umatnya. Sahabat apabila ditanya tentang sesuatu hukum tidak akan menjawabnya terus sebaliknya meminta sahabat yang lain menjawabnya kerana mereka sangat berhati-hati dalam soal hukum ini.
2. Menerima sedeqah
Para sahabat tidak suka menerima sedeqah dan jika disedeqah kepada mereka, mereka akan memintanya agar barang itu disedeqah sahaja kepada orang lain yang lebih memerlukannya.
3. Menjadi imam
Sahabat tidak suka menjadi imam kerana tanggungjawabnya sangat berat. Imam itu adalah penjamin solat makmum. Kata sahabat, aku benci menjamin orang lain kerana tanggungjawab yang perlu di pikul sangat besar. Pernah berlaku di zaman sahaat dimana sahabat tidak mahu jadi imam. Hatta ketika Nabi saw gering, sahabat tidak mahu menjadi imam sehinggalah Nabi saw memerintahkan Aisyah ra agar memberitahu ayahandanya, Abu Bakar ra untuk memimpin sahabat untuk menunaikan solat.[1]
Jadi, kesimpulannya, para sahabat tidak suka dikenali bahkan menjauhkan diri dari kemahsyuran. Kata mereka, Zaman kami, amal lebih utama dari ilmu (kerana para sahabat semuanya berilmu belaka). Adapun, kita pada hari ini, ilmu lebih utama dari amal. Maka kata syeikh, kepitlah buku atau kitab dan tadahlah kitab di hadapan fuqaha’ dan janganlah tertipu dihadapan khutaba yang hanya pandai bermain kata. Kata Nabi saw, Akan berlaku fitnah terhadap umat aku dimana tidak ada seorang pun yang akan terlepas dari fitnah it melainkan orang-orang yang telah dinugerahkan Allah Ta’ala dengan ilmu.
Said bin Jubir ra berkata, Apabila orang itu sentiasa merasakan dirinya perlu belajar maka ia tergolong dalam kelompok orang yang berilmu. Imam Ahmad bin Hanbal menghafal sejuta hadith tetapi didalam poket bajunya sentiasa disematkan sebatang pen. Tujuannya ialah untuk mencatit apa yang didengarnya walaupun dari orang yang lebih rendah martabatnya. Adalah menjadi keaiban bagi seorang penuntut ilmu jika tidak membawa pen bersama. Kata Imam Ahmad bin Hanbal, aku akan membawa pen sehingga ke liang lahad. Sesungguhnya sejahil-jahil manusia ialah mereka yang merasakan ilmu mereka telah cukup.
Tokoh besar yang dikaitkan dengan ilmu tafsir dikalangan para sahabat ialah Ibnu Abbas. Ibnu Abbas (Abdullah bin Abbas) dilantik menjadi anggota kabinet kerajaan khlaifah Umar al-Khattab. Kehadiran beliau dalam barisan kepimpinan Umar tidak disenangi oleh sahabat besar lain yang lebih tua darinya[2]. Perkara itu disedari oleh Umar lalu Umar memanggil mereka semua menghadiri satu majlis ilmu. Dalam majlis itu, Ibnu Abbas menunjukkan kebijaksanaannya mentafsir ayat al-Quran hingga mencengangkan para sahabat lain. Semenjak dari itu para sahabat menghormati kewibawaan Ibnu Abbas walaupun usianya sangat muda pada waktu itu.
[1] Aisyah ra adalah isteri Rasulullah saw yang sangat bijaksana. Beliau tidak mahu memberitahu ayahandanya tentang hal itu kerana khuatir menjadi fitnah umat khususnya di kalangan orang-orang munafik yang beranggapan bahawa ayahandanya seorang yang tamakkan jawatan. Lalu Aisyah ra meminta Rasulullah saw memerintahkan Umar ra untuk memimpin sahabat. Kata Aisyah ra, Ayahandaku tidak sesuai menjadi imam kerana ia seorang yang mudah hiba. Rasulullah saw tahu apa yang tersirat di hati Aisyah ra. Lalu Nabi saw berkata, Engkau ini Aisyah ra sama seperti Zulaika (Nabi Yusuf as) yang mengalihkan perhatian orang lain. Wahai Aisyah, aku tahu bahawa engkau tidak membenarkan ayahmu menjadi imam bukan sebab dirinya mudah hiba tetapi sebab engkau bimbang orang akan berkata bahawa ayahmu seorang yang tamakkan jawatan. Apapun, Abu Bakar tetap dipilih untuk memimpin sahabat. Kata Umar ra, Kalau Abu Bakar ditujukkan Nabi saw untuk menguruskan hal agama (dengan menjadi imam), apatah lagi urusan dunia. Oleh itu, Abu Bakar dilantik menjadi khalifah.
[2] Ramai diantara sahabat ini pernah berjuang didalam Perang Badar. Ahli Perang Badar mendapat perhatian Allah Ta’ala sehinggakan semua dosa mereka diampun Allah Ta’ala.
Kata para ulama apabila menghuraikan keadaan sahabat, Di zaman sahabat, ramai orang faqih tetapi sedikit khutaba’ (pemidato). Ini berbeza dengan keadaan umat pada masa ini dimana ramai orang pandai berkata-kata tetapi terlalu sedikit orang yang faqih. Para sahabat tidak suka bercakap banyak sebaliknya mereka lebih suka beribadah. Kata ulama, para sahabat tidak suka kepada 3 perkara iaitu,
1. Mengeluarkan fatwa
Kata para sahabat, sesiapa yang mengeluarkan fatwa tanpa ilmu maka ia seolah-olah menyembelih orang ramai tanpa menggunakan pisau. Kata Nabi saw, sesiapa yang mengeluarkan fatwa tanpa ilmu dan kemudiannya fatwa itu betul maka perbuatannya itu tetap dikira salah kerana ia memberi pendapat tanpa mempunyai keahlian didalam bidang itu. Sahabat sangat berhati-hati dalam hal ini kerana tanggungjawabnya sangat berat. Ini adalah kerana orang yang mengeluarkan fatwa dianggap sebagai wakil Allah apabila ia bercakap tentang hukum-hukum agama dan perlu memikul tanggungjawab atas umatnya. Sahabat apabila ditanya tentang sesuatu hukum tidak akan menjawabnya terus sebaliknya meminta sahabat yang lain menjawabnya kerana mereka sangat berhati-hati dalam soal hukum ini.
2. Menerima sedeqah
Para sahabat tidak suka menerima sedeqah dan jika disedeqah kepada mereka, mereka akan memintanya agar barang itu disedeqah sahaja kepada orang lain yang lebih memerlukannya.
3. Menjadi imam
Sahabat tidak suka menjadi imam kerana tanggungjawabnya sangat berat. Imam itu adalah penjamin solat makmum. Kata sahabat, aku benci menjamin orang lain kerana tanggungjawab yang perlu di pikul sangat besar. Pernah berlaku di zaman sahaat dimana sahabat tidak mahu jadi imam. Hatta ketika Nabi saw gering, sahabat tidak mahu menjadi imam sehinggalah Nabi saw memerintahkan Aisyah ra agar memberitahu ayahandanya, Abu Bakar ra untuk memimpin sahabat untuk menunaikan solat.[1]
Jadi, kesimpulannya, para sahabat tidak suka dikenali bahkan menjauhkan diri dari kemahsyuran. Kata mereka, Zaman kami, amal lebih utama dari ilmu (kerana para sahabat semuanya berilmu belaka). Adapun, kita pada hari ini, ilmu lebih utama dari amal. Maka kata syeikh, kepitlah buku atau kitab dan tadahlah kitab di hadapan fuqaha’ dan janganlah tertipu dihadapan khutaba yang hanya pandai bermain kata. Kata Nabi saw, Akan berlaku fitnah terhadap umat aku dimana tidak ada seorang pun yang akan terlepas dari fitnah it melainkan orang-orang yang telah dinugerahkan Allah Ta’ala dengan ilmu.
Said bin Jubir ra berkata, Apabila orang itu sentiasa merasakan dirinya perlu belajar maka ia tergolong dalam kelompok orang yang berilmu. Imam Ahmad bin Hanbal menghafal sejuta hadith tetapi didalam poket bajunya sentiasa disematkan sebatang pen. Tujuannya ialah untuk mencatit apa yang didengarnya walaupun dari orang yang lebih rendah martabatnya. Adalah menjadi keaiban bagi seorang penuntut ilmu jika tidak membawa pen bersama. Kata Imam Ahmad bin Hanbal, aku akan membawa pen sehingga ke liang lahad. Sesungguhnya sejahil-jahil manusia ialah mereka yang merasakan ilmu mereka telah cukup.
Tokoh besar yang dikaitkan dengan ilmu tafsir dikalangan para sahabat ialah Ibnu Abbas. Ibnu Abbas (Abdullah bin Abbas) dilantik menjadi anggota kabinet kerajaan khlaifah Umar al-Khattab. Kehadiran beliau dalam barisan kepimpinan Umar tidak disenangi oleh sahabat besar lain yang lebih tua darinya[2]. Perkara itu disedari oleh Umar lalu Umar memanggil mereka semua menghadiri satu majlis ilmu. Dalam majlis itu, Ibnu Abbas menunjukkan kebijaksanaannya mentafsir ayat al-Quran hingga mencengangkan para sahabat lain. Semenjak dari itu para sahabat menghormati kewibawaan Ibnu Abbas walaupun usianya sangat muda pada waktu itu.
[1] Aisyah ra adalah isteri Rasulullah saw yang sangat bijaksana. Beliau tidak mahu memberitahu ayahandanya tentang hal itu kerana khuatir menjadi fitnah umat khususnya di kalangan orang-orang munafik yang beranggapan bahawa ayahandanya seorang yang tamakkan jawatan. Lalu Aisyah ra meminta Rasulullah saw memerintahkan Umar ra untuk memimpin sahabat. Kata Aisyah ra, Ayahandaku tidak sesuai menjadi imam kerana ia seorang yang mudah hiba. Rasulullah saw tahu apa yang tersirat di hati Aisyah ra. Lalu Nabi saw berkata, Engkau ini Aisyah ra sama seperti Zulaika (Nabi Yusuf as) yang mengalihkan perhatian orang lain. Wahai Aisyah, aku tahu bahawa engkau tidak membenarkan ayahmu menjadi imam bukan sebab dirinya mudah hiba tetapi sebab engkau bimbang orang akan berkata bahawa ayahmu seorang yang tamakkan jawatan. Apapun, Abu Bakar tetap dipilih untuk memimpin sahabat. Kata Umar ra, Kalau Abu Bakar ditujukkan Nabi saw untuk menguruskan hal agama (dengan menjadi imam), apatah lagi urusan dunia. Oleh itu, Abu Bakar dilantik menjadi khalifah.
[2] Ramai diantara sahabat ini pernah berjuang didalam Perang Badar. Ahli Perang Badar mendapat perhatian Allah Ta’ala sehinggakan semua dosa mereka diampun Allah Ta’ala.
No comments:
Post a Comment