Monday, December 7, 2009

Mafahim Yajibu an-Tusohhah - Perbezaan maqam khaliq dengan makhluk - Syarah oleh Syeikh Fuad

*Catatan bebas ana di Masjid Darul Ehsan Taman TAR Ampang pada 6 Disember 2009
Orang yang menyerupakan khaliq kepada makhluk dan sebaliknya adalah orang yang mensyirikkan Allah Ta’ala. Ramai yang menyembah Allah Ta’ala tetapi belum tentu mereka meyakini Allah itu dengan yakin yang sebenar-benarnya malah ada yang meyakini Allah itu bersekutu dengan lain-lain makhluk. Semoga kita dilindungi Allah swt. Maka atas sebab itu kita hendaklah menisbahkan diri kita dengan tauhid yang sahih yang telah dibawa oleh Rasulullah saw. Tidak wajar atau tidak patut seseorang itu mempelajari ilmu-ilmu lain melainkan ia telah memahami ilmu tauhid dengan sebenar-benarnya. Tidak sepatutnya seseorang itu belajar ilmu tafsir atau hadith selagi mereka belum benar-benar menguasai ilmu tauhid. Maka atas sebab itu, ada ulama menjadi sesat kerana kesalahfahaman mereka dalam mentafsirkan al-Quran dan Hadith sehingga menyebabkan munculnya mazhab-mazhab yang menyimpang. Mereka beranggapan bahawa penafsiran mereka itu bersandarkan kepada al-Quran dan Hadith sebaliknya mereka hanya memahami sebahagian ayat sahaja sebaliknya sebahagian lagi ditinggalkan (memilih-milih mana yang sesuai mengikut acuan mereka). Orang yang benar-benar menguasai ilmu tauhid akan mentafsirkan ayat-ayat al-Quran dan Hadith itu dengan cara yang betul iaitu mengaitkan satu ayat dengan ayat yang lain kerana sesuatu ayat itu akan mensyarah ayat-ayat yang lain. Apabila tidak mantap dengan ilmu tauhid tetapi cuba untuk terjun dalam bidang tafsir maka terhasillah andaian-andaian yang mengelirukan umat yang jelas menyimpang dari apa yang telah ditafsirkan oleh ulama-ulama salafussoleh. Golongan yang keliru ini lazimnya mentafsir ayat berdasarkan lughah semata-mata. Sebagai contoh, ayat yang menyebut tentang tangan Allah. Bagi orang yang mentafsir mengikut lughah, mereka beranggapan bahawa Allah itu mempunyai anggota sedangkan ini tidak betul. Semoga kita dilindungi Allah swt. Maka atas sebab itu, kita hendaklah benar-benar menguasai ilmu tauhid supaya kita tidak mentafsir sesuatu ayat sesuka hati. Generasi terdahulu yakni nenek moyang kita, walaupun mereka tidak boleh membaca namun penghayatan mereka dalam ilmu tauhid sangat mantap. Mereka boleh mengupas sifat dua puluh dengan baik. Kita hendaklah sedar dan jangan terjebak kepada pemahaman yang mengelirukan. Orang yang keliru tidak akan dapat membezakan khaliq dengan makhluk. Sedangkan pemahaman yang mengelirukan akan menjerumuskan seseorang itu ke lembah kemerbahayaan malangnya orang-orang ini tidak berhati-hati akan kemerbahayaan itu. Sebagai contoh, samada sedar atau tidak, ada golongan yang tidak memahami makna khilaf dengan menggantikan makna khilaf kepada bidaah. Perbuatan menggoyang jari dalam tahiyat, meletak tangan diatas dada ketika solat dan qunut adalah soal khilaf sebaliknya ada golongan terlebih ekstrim dengan menyatakan itu bukanlah khilaf sebaliknya bidaah. Mereka tidak berhati-hati kesan maksud bidaah ini kerana bidaah ini bererti orang yang mengerjakannya adalah sesat dan tempat bagi orang-orang yang sesat adalah di neraka. Adakah perbuatan khilaf boleh disamakan dengan bidaah?
Syeikhul Azhar, Az-Zahrawi dalam kitabnya yang berjudul Yahudi Lahabinatan ada menyebut bahawa golongan yang berfahaman Wahhabi sebenarnya beriktiqad sama seperti Yahudi. Mereka tidak boleh dikatakan mengikut mazhab Hanbali sebaliknya lebih condong ke arah Yahudi. Kata syeikh, persamaan ini boleh dilihat jika dirujuk pada kitab Talmud dimana iktiqad orang Yahudi tidak jauh berbeza dengan puak Wahhabi. Sedangkan iktiqad Ahlus Sunnah wal Jamaah amat jelas iaitu Allah Maha Suci dari berjisim, beranggota dan bertempat. Adakah kita sebagai Ahlus Sunnah wal Jamaah boleh berdamai dengan orang-orang yang tersasar dari iktiqad yang sebenar? Imam Syafi’i ra pernah berkata, sesiapa yang patut marah tetapi tidak marah maka itu namanya kaldai. Wajarkah kita berdiam diri apabila Imam-Imam Mazhab dicerca dan dilanyak sedemikian rupa sedangkan mereka inilah ‘ayah-ayah’ kita yang telah mengenalkan Allah Ta’ala kepada kita.
Puak Wahhabi menyatakan bahawa Allah itu duduk di atas arasy dan arasy itu ditanggung oleh para malaikat. Sedangkan ini tidak benar. Jika Allah duduk diatas arasy maka Allah berhajat kepada sesuatu dan jika arasy itu ditanggung oleh malaikat dan Allah duduk diatasnya maka itu bermakna Allah memerlukan pengawal. Ketahuilah bahawa Allah tidak berhajat atas sesuatu dan Allah tidak memerlukan pengawal. Semoga kita dilindungi Allah swt dari fahaman sebegini.
Golongan yang keliru akan mencampur-adukkan sifat khaliq dengan makhluk. Mereka tidak dapat membezakan antara sifat khaliq dengan makhluk. Maka atas sebab itu, golongan ini dengan mudahnya mengecam perbuatan orang-orang yang mengalunkan puji-pujian keatas Nabi saw. Mereka menganggap bahawa puji-pujian itu adalah suatu perbuatan bidaah kerana mereka menganggap bahawa golongan yang memuji Nabi saw itu telah meletakkan kedudukan Nabi saw setara dengan kedudukan Allah Ta’ala padahal itu tidak benar. Ahlus Sunnah wal Jamaah memuji Nabi saw kerana memuliakan Junjungan Besar Nabi Muhammad saw. Ahlus Sunnah memuji Nabi saw kerana Nabi saw adalah makhluk Allah Ta’ala yang paling mulia. Ahlus Sunnah wal Jamaah faham dalam hal membezakan makam khaliq dengan makam makhluk malangnya golongan yang keliru ini tidak memahami tentang perkara ini. Perbuatan memuliakan orang yang mulia adalah sunnah baginda saw dan menjadi amalan para kekasih Allah. Ketika Nabi saw mengunjungi anakandanya, Fatimah maka Fatimah akan brdiri menyambutnya kerana memuliakan baginda saw. Begitu juga ketika Fatimah menziarahi ayahandanya, Nabi saw akan berdiri menyambut kedatangan anakandanya yang dikasihi. Imam Muslim memuliakan gurunya Imam Bukhari ketika Imam Bukhari menziarahinya. Ketika Imam Bukhari sampai kerumahnya dan melangkah masuk, Imam Muslim berdiri tanda memuliakannya. Kemudian, beliau mengucup Imam Bukhari dan mengucapkan kalimah berikut, Selamat datang wahai para ustaz muhaddith dan doktor hadith. Para sahabat memuliakan Nabi saw atas dasar mencintai Allah Ta’ala dan Rasul-Nya. Kecintaan mereka terhadap Allah Ta’ala dan kekasih-Nya yakni Rasulullah saw sangat luarbiasa. Para sahabat akan bergembira sekiranya dapat bersama-sama dengan Nabi saw pada setiap detik dan berasa kecewa jika tidak dapat menyertai Nabi saw. Pada ketika perang Khaibar hendak meletus, Nabi saw telah mengumpul para sahabat di Masjid Nabawi. Nabi saw membuat pengumuman dengan menyatakan bahawa pada hari esok baginda saw akan menyerahkan bendera umat Islam kepada seorang lelaki yang Allah dan Rasul-Nya dan Allah dan Rasul-Nya mencintai lelaki ini. Semua sahabat tahu bahawa perang Khaibar bukanlah perang biasa. Perang ini sangat dahsyat kerana umat Islam perlu bertempur dengan puak Yahudi yang paling kuat. Namun begitu para sahabat tidak pernah gentar sebaliknya masing-masing bercita-cita untuk turut serta dalam perang ini. Bahkan semua sahabat bercita-cita untuk memegang bendera yang akan diberikan oleh Nabi saw keesokan harinya kerana mereka tahu tentang kedudukan orang yang akan memegang bendera itu iaitu menjadi kekasih Allah dan Rasul-Nya. Semua sahabat berangan untuk menerima bendera dari tangan Nabi saw yang mulia termasuklah sahabat besar, Umar al-Khattab. Kata Umar, Aku tidak pernah bekeinginan untuk menjadi ketua melainkan pada hari tersebut. Keesokan paginya, sahabat telah memenuhi masjid Nabawi dan tidak sabar-sabar menunggu pengumuman dari Nabi saw. Nabi saw keluar dari rumah dan bertanyakan tentang Ali. Ada seorang sahabat mengatakan bahawa Ali tidak dapat hadir kerana sakit mata. Nabi saw tetap mahu memanggil Ali. Ali datang dan mara kearah Nabi saw. Nabi saw meludah mata Ali dan mata Ali sembuh seperti sediakala. Kata baginda saw, Sesungguhnya Allah akan membuka pintu Khaibar bagi engkau. Ali dikurniakan kekuatan luar biasa. Pintu Khaibar sangat kukuh. Ketika dala peperangan, ianya tidak mampu dibuka dengan kekuatan 70 orang sahabat. Ali kemudiannya membuka pintu itu dengan menggunakan sebelah tangan sahaja. Begitulah kekuatan al-Qawiy yang dikurniakan Allah Ta’ala pada Ali. Ali seorang yang sangat gagah dan tidak gentar dalam medan peperangan. Beliau akan melompat ke atas kuda dan menunggang kuda dengan gagahnya. Beliau tidak akan turun dari kudanya melainkan setelah memenggal sekurang-kurangnya 100 orang musuh. Seorang lagi sahabat yang juga merupakan saudara Nabi saw yang sangat memuliakan baginda saw ialah Jaafar bin Abi Talib. Jaafar merupakan saudara kandung Ali. Ketika Nabi saw menyatakan kepada beliau, Sesungguhnya akhlak dan tubuhmu adalah seumpama aku, maka beliau berasa sangat gembira seraya menggoyang-goyangkan badannya. Hanya dua orang yang mempunyai tubuh badan yang mirip kepada Nabi saw iaitu Ali dan Jaafar. Tentang perbuatan bergoyang, ia bukanlah satu kesalahan kerana yang mengerakkannya itu bukanlah jasadnya tetapi dari hatinya yang sangat-sangat mengasihi Allah dan Rasul-Nya. Sebab itu Imam Ahmad bin Hambal tidak menegur orang yang menggoyang-goyangkan badannya ketika berzikir kerana beliau tahu bahawa hati orang itu sedang tertumpu kepada Allah Ta’ala. Jaafar bin Abi Talib syahid dalam perang Mu’tah.[1] Ketika Nabi saw sedang berkhutbah, Nabi terlihat Jaafar sedang menziarahinya (Jaafar telah pun wafat). Kata Nabi saw, Jaafar baru sahaja menziarahi aku. Jaafar turun dari syurga untuk bertemu Nabi saw kerana terlalu rindukan Nabi saw. Walaupun Jaafar telah wafat dan ditempatkan di syurga namun hatinya tidak berasa gembira kerana Nabi saw tidak berada disitu. Seorang lagi sahabat yang begitu mengasihi Nabi saw ialah Talhah. Beliau menjadi perisai kepada Nabi saw ketika mereka dihujani panah pihak musuh dalam Perang Uhud. Pada ketika itu, pasukan pemanah musuh dipimpin oleh Khalid al-Walid (belum Islam pada waktu itu). Kata Nabi saw kepada Talhah, Sesungguhnya wajib syurga bagi engkau. Sahabat mengasihi Nabi saw dengan kasih yang sangat mendalam. Kerinduan mereka terhadap Nabi saw tidak dapat digambar dengan kata-kata. Kahak Nabi saw ditadah oleh para sahabat dan disapu ke muka mereka. Begitu juga dengan air wuduk Nabi saw yang jatuh pasti akan ditadah sahabat. Ketika Nabi saw bercukur dan menggunting rambut, setiap helaian rambut Nabi saw tidak akan jatuh ke tanah melainkan jatuh ke telapak tangan para sahabat. Bukan sahaja para sahabat mengasihi Nabi saw bahkan tunggul pokok turut mengasihi baginda saw. Pernah satu hari, sebatang tunggul menangis kerana Nabi saw tidak bersandar kepadanya. Ketika Nabi saw membaca khutbah, tangisan tunggul semakin kuat hingga didengari oleh para sahabat. Nabi saw turun dari mimbar dan memeluk tunggul tersebut untuk memujuknya. Nabi saw berbisik kepada tunggul itu, Adakah kamu hendak terus tinggal di bumi ini atau kamu hendak menjadi ahli syurga dimana buah-buahmu menjadi makanan kekasih Allah? Tunggul itu menjawab, Aku memilih syurga. Kata Nabi saw kepada para sahabat, Aku terpaksa memujuknya kerana jika tidak ia akan menangis hingga ke hari kiamat. Nabi saw kemudiannya mengebumikan tunggul itu dan pada hari ini kawasan maqam tunggul itu telah disimen dimana diatasnya telah dipacak sebatang tiang.

[1] Di dalam satu kisah, Rasulullah S.A.W menghantar surat kepada beberapa orang raja mengajak kepada Islam yang suci. Salah satu raja yang diutus surat itu ialah Raja Busra dimana Haris bin Umar Azdi r.a menjadi utusan Rasulullah. Takdir Allah, Haris telah dibunuh oleh Sharabbil Ghassani, yakni salah seorang gabenor Kaisar. Tindakan ini sangat bertentangan dengan tatacara undang undang kerana Haris hanya merupakan seorang utusan. Rasulullah berasa sangat sedih dengan kejadian ini lantas menghantar 3000 tentera Islam untuk memerangi musuh yang jahat itu. Perang ini dinamakan sebagai Perang Mu’tah kerana kejadian ini berlaku di Mu’tah, Jordan. Di sinilah terjadinya peristiwa yang memaparkan semangat kepahlawanan dan kecintaan kepada syahid oleh tentera Islam. Rasulullah SAW, melantik Zaid bin Harithah sebagai ketua pasukan. Kemudian Baginda SAW, bersabda kepada para pejuang yang akan ke medan pertempuran: “Sekiranya Zaid terbunuh maka Jaafar bin Abi Talib hendaklah mengetuai pasukan dan jika Jaafar juga terbunuh maka Abdullah bin Rawahah hendaklah mengetuai pasukan. Dan sekiranya Abdullah juga terbunuh maka bolehlah kamu semua memilih seorang ketua di kalangan kamu orang yang kamu kehendaki.” Seorang Yahudi yang kebetulan berada di situ berkata: “Pasti ketiga-tiga mereka ini akan terkorban kerana ini adalah lumrah sebagimana para-para Nabi yang terdahulunya selalu meramalkan.” Rasulullah tidak turut serta di dalam perang ini. Baginda menyerahkan sehelai bendera putih yang dibuat oleh baginda sendiri kepada Zaid. Kemudian baginda berdoa: “Semoga Allah SWT akan mengembalikan kamu semua dengan selamat dan memperolehi kejayaan. Semoga Allah memelihara kamu semua dari segala kejahatan.” Seraya itu, Abdullah bin Rawahah menyampaikan serangkap syair: “Aku hanya menginginkan keampunan terhadap segala dosa-dosaku dan sebilah pedang untuk menyebabkan darah-darah merahku memancar keluar seperti air yang mengalir keluar dari mata air. Atau sebilah tombak untuk menembusi masuk keliang hatiku dan isi perutku. Dan ketika insan-insan melalui di tepi kuburku, mereka akan berkata: Semoga engkau telah gugur kerana Allah…. berjaya dan makmur. Engkau sesungguhnya insan yang berjaya dan makmur.” Pihak musuh telah mengetahui akan kedatangan tentera Islam. Lantas mereka mempersiapkan tentera mereka dengan kekuatan 100 000 tentera yang diketuai oleh seorang panglima, Sarjil. Ketika Sarjil hendak mara,mereka mendapat khabar bahawa Kaisar juga sedang mara dengan tenteranya yang berjumlah 100 000 orang. Jadi, semuanya berjumlah 200 000 orang! Bayangkan 3000 orang berlawan dengan 200 000 orang! Jadi ketika itu, ada di kalangan sahabat yang menyuruh menghantar maklumat kepada Rasulullah akan perkara ini andai kata ada rukhsah untuk tidak berperang. Dalam keadaan ragu ragu itu, Abdullah bin Rawahah dengan penuh semangat pejuang berkata dengan suara yang lantang: “Wahai para sahabatku, apakah yang membimbangkan kamu semua. Apakah tujuan sebenar kamu semua datang kesini? Bukankah kamu semua datang kesini untuk mati syahid. Kita sebagai pejuang-pejuang Islam tidak pernah memperjuangkan tenaga kita dengan kekuatan senjata dan kekuatan bilangan tentera. Perjuangan kita adalah semata-mata kerana Islam yang telah dimuliakan oleh Allah SWT ke atas setiap kita pejuang-pejuang agamaNya. Kita hendaklah mempastikan salah satu antara dua: Kemenangan atau syahid.” Lantas saja, semangat tentera Islam membakar kembali umpama api yang membaham kertas.Lalu,kedua dua pihak berperang bermati-matian. Dalam pertempuran yang sengit itu gugurlah Zaid bin Harithah sebagai syuhada. Terus sahaja, Jaafar bin Ali Talib r.a memikul tanggungjawab sebagai panglima. Beliau sengaja melumpuhkan kaki kudanya supaya beliau tidak ada alasan melarikan diri dari medan pertempuran yang kian menggila itu. Beliau menggenggam bendera dengan tangan kanannya,tetapi musuh datang menetak. Lalu, berpindah ke tangan kirinya. Ditetak jua. Lantas, didakap bendera Islam itu dengan kedua tangannya yang kudung. Darah mengalir seperti kepala paip yang kehilangan penguncinya. Akhirnya,riwayat beliau diakhiri dengan satu tetakan dari belakang yang menyebabkan badannya terputus. Abdullah bin Umar ra. menceritakan, “Ketika kami mengangkat beliau keluar dari medan pertempuran. Kami dapat mengira bahawa terdapat 90 liang luka di badan beliau.” Allah telah menganugerahkan sepasang sayap buat Jaafar di syurga nanti. Dengan sebab itu Jaafar bin Abi Talib digelar sebagai Jaafar al-Tayyar yang bermaksud Jaafar yang terbang. Selepas itu, Abdullah bin Rawahah pula memimpin tentera Islam di mana beliau juga turut menyertai para syuhada’ yang lain. Kegigihan Abdullah dapat dilihat apabila beliau sanggup memutuskan jari-jarinya yang telah ditetak oleh musuh kerana mengganggu pergerakannya. Seterusnya,tentera Islam dipimpin oleh seorang panglima yang selepas itu menjadi salah seorang panglima yang agung di dalam sejarah Islam. Beliau ialah panglima yang ulung, Khalid bin Al Walid. Khalid berjaya melakukan satu taktik pengunduran yang berjaya mengelirukan tentera musuh dan berjaya meminimakan kerugian di pihak Islam. Di dalam perang ini,seramai 1000 tentera Muslim telah syahid manakala di pihak musuh kira-kira seramai 20 000 orang telah terkorban. Perang ini telah menggoyah keyakinan Kaisar dan telah menambahkan lagi keyakinan di pihak Muslim.

No comments:

Post a Comment