Sunday, December 20, 2009

Muqadimah Tafsir Surah Yaasiin - Disyarah oleh Syeikh Muhammad Fuad al-Maliki

*Catatan bebas ana di Masjid Darul Ehsan di Taman TAR Ampang pada 20 Disember 2009
Tafsir dan takwil adalah sama maksudnya. Itulah yang telah didoakan oleh Rasulullah saw kepada Abdullah bin Abbas, Ya Allah Ya Tuhanku, Faqihkanlah dia dalam urusan agama dan ajarkan dia tafsir al-Quran. Berkat dari doa Nabi saw itu, Abdullah bin Abbas menjadi sahabat yang paling alim dalam ilmu tafsir al-Quran. Bukanlah suatu tugas yang mudah untuk mentafsir al-Quran. Abu Bakar as-Siddiq langsung tidak berani menjawab apabila ditanya tentang maksud sesuatu kalimah. Kata beliau, Mana bumi yang hendak aku pijak, mana langit yang hendak aku bernaung jika aku mentafsir al-Quran tanpa mengikut makna yang sebenar. Para sahabat sangat berhati-hati dalam bab tafsir ini. Berbeza dengan keadaan sekarang dimana ramai yang berlumba-lumba mentafsir al-Quran sedangkan mereka tidak menguasai dan memahami bahasa Arab dan disiplin ilmu tafsir dengan fasih. Ketahuilah bahawa ilmu yang paling mulia ialah ilmu tafsir kerana ianya adalah berkenaan dengan mentafsir dan memahami kalam Allah. Mempelajari dan menguasai ilmu tafsir bermakna seseorang itu telah mempelajari dan menguasai ilmu-ilmu Islam kerana didalam tafsir itu terkandung bidang Islam yang lain seperti fiqh, tauhid dan sebagainya. Begitu juga dengan ilmu hadith dimana seseorang yang menguasai ilmu hadith secara tidak langsung akan menguasai kesemua ilmu-ilmu Islam yang lain kerana didalam ilmu hadith itu terkandung ilmu Islam yang lain. Walaubagaimanapun, syarat untuk menjadi mufassir dan muhaddith adalah sangat ketat dan bukan sebarang orang boleh bergelar samada mufassir mahupun muhaddith. Ini adalah kerana kerja mentafsir al-Quran ini sangatlah susah dan berat bahkan jauh lebih susah dan berat bebanannya berbanding dengan kerja membina bangunan yang besar-besar seperti KLCC umpamanya. Ini adalah kerana kesilapan mentafsir sesuatu ayat boleh merosakkan aqidah umat Islam.
Pernah seorang ulama Ahlus Sunnah wal Jamaah di Masjidil Haram menyatakan bahawa anaknya menjadi sesat kerana kesalahfahamannya mentafsir al-Quran. Sesat memahami al-Quran akan menyebabkan seluruh kehidupannya menjadi tidak bermanfaat. Malangnya, orang yang sesat sebeginilah yang menjadi tumpuan umat manusia. Antara tanda berlakunya kiamat ialah ilmu diambil dari orang-orang kecil (saghir). Ianya seumpama orang mengelilingi seorang budak kecil lalu mengambil ilmu dari budak kecil itu. Budak kecil ini adalah tamsilan kepada pereka bidaah. Kata ulama, Tanda berlakunya kiamat ialah halaqah pemuka bidaah diminati oleh umat Islam. Guru Imam Hasan asy-Syazuli hanya mempunyai seorang anak murid iaitu Imam Abu Hasan sendiri. Kata Imam Abu Hasan asy-Syazuli, Sesungguhnya seorang murid yang boleh menyimpan rahsia Allah lebih aku sukai dari 1000 orang murid yang tidak boleh menyimpan rahsia Allah. Kata para ulama, sesiapa yang bersalaman dengan ahli bidaah maka ia telah merungkai tali-tali Islam, oleh itu berhati-hatilah dengan para pemuka bidaah. Nabi saw pernah bersabda, Mereka kuat membaca al-Quran tetapi bacaan mereka tidak lepas dari kerongkong. Maksudnya, wujud golongan-golongan yang membaca al-Quran tanpa memahami isi kandungan yang dibacanya. Bahkan mereka menggunakan al-Quran untuk menyokong mazhab-mazhab yang telah mereka dirikan. Misalnya puak Muktazilah mentafsir ayat al-Quran mengikut kepentingan mazhab mereka, puak Syiah dengan cara mereka dan sebagainya.
Ketahuilah bahawa Allah Ta’ala memberi hikmah atau kefahaman kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya. Tidak mustahil orang yang tidak pernah belajar al-Quran semenjak dari kecil memahami al-Quran lebih baik dari orang yang pernah belajar al-Quran semenjak dari kecil. Yang selalu menjadi kekeliruan para pentafsir dan masyarakat Islam ialah ayat-ayat mutasyabihat (samar-samar). Ayat muhkamat kebiasaannya tidak mengundang apa-apa masalah. Contoh ayat mutasyabihat ialah berkaitan dengan istiwa. Imam Ahmad bin Hanbal menyatakan istiwa Allah adalah seperti yang dikhabarkan Allah bukannya yang terlintas dalam hati manusia. Ini adalah kerana hanya Allah Ta’ala sahaja yang lebih memahami maksud yang sebenar. Kata para ulama, tentang ayat mutasyabihat itu, setiap makhluk hanya perlu beriman dan jangan melakukan banyak pentafsiran tentangnya. Kata ulama lagi, Aku beriman ayat ini (mutasyabihat) seumpama aku orang yang lemah. Ayat mutasyabihat khususnya yang berkaitan dengan istiwa walaubagaimanapun telah ditafsir oleh ulama khalaf[1] sebagai ‘menguasai’.
[1] Ulama khalaf merujuk kepada kelompok ulama selepas ulama salaf (sahabat, tabi’in dan tabi’in tabi’in). Ianya dalam lingkungan 300 tahun selepas kelompok ulama salaf.

No comments:

Post a Comment