Sunday, December 20, 2009

Syarah khas Sambutan Maal Hijrah 1431 - Syeikh Muhammad Fuad al-Maliki

*Catatan bebas ana di Masjid Darul Ehsan Taman TAR pada 18 Disember 2009

Syarah Khas ini terbahagi kepada 3 sesi iaitu hadith musalsal, pujian ke atas Rasulullah saw dan periwayatan hadith cabutan dari kitab al-Muwatta karya Imam Malik
Hadith Musalsal bir-Rukyah (Musalsal Melihat)
1. Dinamakan musalsal ini sebagai musalsal melihat kerana semua perawi meriwayatkan hadith dalam keadaan melihat guru masing-masing.
2. Tuan guru yang dikasihi iaitu Syeikh Muhammad Fuad Kamaluddin al-Maliki telah meriwayat hadith ini dengan cara melihat gurunya dengan matanya sendiri iaitu al-Muhaddith As-Sayyid Muhammad bin Alawi al-Maliki al-Hasani pada 19 Syawal 1424 H. Gurunya, al-Muhaddith as-Sayyid Muhammad bin Alawi al-Maliki al-Hasani telah meriwayatkan hadith ini dengan melihat gurunya iaitu al-Muhaddith al-Allamah Alimuddin Asy-Syeikh Muhammad Yasin al-Fadani al-Makki dan seterusnya sampai kepada Nafi’ hamba Ibn Umar denga katanya, Saya telah melihatnya dengan mata saya ini, beliau berkata; Telah datang seorang lelaki kepada Abdullah bin Umar bin al-Khattab lalu dia berkata; wahai Abu Abdur Rahman! Adakah kamu telah melihat Rasulullah saw dengan matamu ini? Beliau menjawab; Ya. Lelaki itu bertanya lagi; Adakah kamu telah bercakap dengannya dengan lidahmu ini? Jawabnya; Ya. Lelaki itu bertanya lagi; Adakah kamu telah berbai’ah dengannya dengan tangan kananmu ini? Jawabnya; Ya. Kaya lelaki itu; Bertuahlah kamu, Wahai Abu Abdur Rahman! Abdullah bin Umar berkata kepadanya; Apakah boleh saya memberitahumu sesuatu yang telah saya dengari daripada baginda saw? Saya telah mendengar Rasulullah saw; Beruntunglah bagi sesiapa yang telah melihatku dan beriman denganku, beruntunglah bagi sesiapa yang tidak pernah melihatku tetapi beriman denganku, beruntunglah bagi sesiapa yang tidak pernah melihatku tetapi beriman denganku (diulang tiga kali). Kemudian baginda saw bersabda; Maka sesiapa yang telah melihatku atau melihat orang yang melihatku hingga hari kiamat akan masuk syurga.
Puji-pujian ke atas Rasulullah saw
Syeikh memberi peringatan kepada ikhwan agar tidak mencampuri urusan agama sekiranya tidak mempunyai keahlian didalam bidang tersebut. Kata Syeikh, urusan agama hendaklah diserahkan kepada orang yang benar-benar ahli tentangnya. Setiap bidang itu ada pakarnya. Bukan semua orang boleh memahami urusan agama dengan baik melainkan mereka benar-benar mendalaminya. Tidak mungkin seorang professional dalam bidang kejuruteraan atau kedoktoran mempunyai keahlian didalam bidang agama melainkan mereka benar-benar telah menguasai kesemua bidang penting dalam agama seperti ilmu nahu, sorof dan balaghah agar setiap tafsiran al-Quran dan Hadith bertepatan dengan maksudnya. Kata Syeikh maka atas sebab itu, eloklah masing-masing menumpukan bidang masing-masing. Ahli agama menumpukan perhatian kepada hal-hal agama manakala ahli professional menumpukan perhatian kepada hal-hal teknologi, ekonomi dan sebagainya. Ketahuilah bahawa menuntut ilmu dalam perkara yang menyampaikan kepada yang wajib maka wajib hukumnya. Dengan sebab itu, umat Islam perlu mempunyai kepakaran dalam bidang-bidang yang lain selain dari agama khususnya dalam bidang-bidang yang mempunyai hubungan langsung dengan agama. Sebagai contoh, umat Islam perlu mempunyai kepakaran dalam bidang pembuatan atau pemanduan kapal terbang kerana ia memudahkan umat Islam mengerjakan haji di Makkah. Maka atas sebab itu, kata syeikh, tumpulah perhatian dalam bidang masing-masing dimana masing-masing mempunyai keahlian dalam bidang tersebut. Seperti yang disebut tadi, tidak salah ahli professional mempunyai keahlian dalam bidang agama atau ahli agama mempunyai keahlian dalam bidang professional asalkan mereka mempunyai pengetahuan yang benar-benar mantap dalam bidang tersebut. Syeikh Mutawalli Sya’rawi diketahui umum sebagai seorang ulama yang sangat alim dalam bidang agama. Walaubagaimanapun, beliau turut mempunyai pengetahuan yang luas dalam bidang perubatan. Diriwayatkan ketika beliau tinggal dengan pelajar kedoktoran, beliau selesai membaca kitab kedoktoran lebih awal berbanding dengan pelajar dalam bidang tersebut.
Tentang puji-pujian kepada Nabi saw, semua wali atau para kekasih Allah tidak pernah lekang di mulut mereka kalimah-kalimah yang memuji Junjungan Besar Rasulullah saw. Perbuatan memuji baginda saw seperti mengadakan maulid adalah sangat-sangat dituntut bahkan ia merupakan satu-satunya amalan yang diketuai sendiri oleh Jibril as, ketua segala malaikat. Allah swt menghantar Jibril as untuk membantu Hasan bin Tsabit kerana amalan Hasan bin Tsabit yang sentiasa memuji baginda Rasulullah saw. Tidak ada manusia semulia Nabi saw. Ketika Makkah dibuka oleh Rasulullah saw, baginda telah membuat keputusan yang sangat mulia yang tidak pernah dilakukan oleh mana-mana manusia sebelum ini iaitu memberi kemaafan dan kebebasan kepada penduduk Makkah atas setiap perbuatan mereka kepada umat Islam sebelum itu. Tidak ada dendam kesumat dalam hati Nabi saw melainkan Nabi saw membebaskan kesemua penduduk Makkah[1] dan meminta mereka bersurai.
Para wali dan kekasih Allah Ta’ala sentiasa rindu terhadap baginda saw. Imam Abu Hanifah telah mengarang sebuah syair yang sangat indah memuji kebesaran Nabi saw. Beliau mengarang syair ini tanpa memberitahunya kepada sesiapapun. Pada satu hari, beliau pergi menziarahi makam Nabi saw di Madinah. Masuk waktu azan, beliau pun segera menunaikan solat berjemaah. Selesai solat, imam masjid telah membacakan sebuah syair yang seperti pernah didengarinya. Alangkah terkejutnya Imam Abu Hanifah apabila mendapati bahawa syair yang dibaca oleh imam tersebut adalah syair yang ditulis olehnya. Lalu beliau mendatangi imam masjid dan bertanya, Dari mana kamu mendapat syair ini? Jawab imam masjid, Aku bermimpi Rasulullah saw membaca syair ini. Berikutan itu, aku langsung menghafalnya.
Janganlah kita merasa terlalu yakin bahawa amal kita boleh membawa kita masuk syurga. Adakah kita yakin bahawa kita telah benar-benar khusyuk dalam solat padahal hanya jasad kita sahaja yang solat sedangkan hati telah terbang ke tempat lain? Adakah kita benar-benar yakin setiap ibadah puasa, zakat, haji dan sebagainya benar-benar diterima Allah Ta’ala sedangkan segala sifat takbur, riak, sum’ah masih wujud dalam benak hati kita? Salah satu jalan untuk kita berada dekat dengan Allah Ta’ala ialah dengan mengharapkan syafaat iaitu dengan menggapai pertolongan dari para kekasih Allah Ta’ala. Syafaat yang paling besar ialah syafaat baginda saw. Untuk mendapatkan syafaat baginda saw maka kita hendaklah sentiasa mengingati baginda saw. Seorang wali Allah di Iraq bernama Shibli dianggap gila oleh masyarakat disitu. Padahal gilanya itu hanyalah terhadap Tuhan. Beliau berzikir terlampau banyak hingga kepalanya terhantuk dan memercik darah. Darah yang keluar membentuk kalimah Allah. Ulama muhaddith besar di Iraq memberi penghormatan tinggi kepada Shibli. Dalam satu majlis, Shibli datang mengunjung seorang ulama besar di Iraq. Ulama besar itu berdiri dan mengucup kening Shibli. Perbuatan ulama itu menghairankan anak muridnya. Kata anak muridnya, Kenapa guru mengucup kening Shibli, bukankah dia itu seorang gila? Kata ulama besar itu, Sesungguhnya aku bermimpi Rasulullah saw mengucup kening Shibli didalam sebuah majlis. Shibli mendapat kemuliaan disisi Allah dan Rasul-Nya kerana beliau tidak pernah lupa menyebut puji-pujian ke atas Nabi saw. Amalan beliau selepas solat ialah dengan membaca ayat Laqad ja’akum dan bersalawat ke atas Nabi saw. Tentang amalan ini, ada seorang lagi ulama besar mengamalkannya dan kesan dari amalan itu beliau dikurniakan umur yang panjang. Sehinggalah pada satu malam, beliau bermimpi Rasulullah saw. Dalam mimpinya itu, Rasulullah bertanya, Sampai bilakah kamu ingin lari dari ku (maksudnya, kesan dari amalan itu beliau dikurniakan umur yang panjang sedangkan Rasulullah saw rindu hendak bertemu dengannya). Keesokannya, beliau tidak meneruskan amalan kebiasaannya dan pada hari itu juga beliau dipanggil mengadap Ilahi.
Para sahabat sangat mengasihi baginda saw. Bahkan segala makhluk Allah Ta’ala mengasihi dan mengikut perintah Nabi saw. Kata bapa saudara Nabi saw, Abbas kepada baginda saw, Aku masuk Islam kerana pada ketika kamu masih kecil, aku melihat bulan berbicara dengan kamu. Jari-jemarimu menunjuk ke langit dan bulan bergerak mengikut arah jari-jemarimu. Dalam peristiwa lain, Rasulullah saw berbaring diatas riba Ali. Pada ketika itu, wahyu turun sehinggalah selesai waktu Asar sedangkan mereka masih belum menunaikan solat. Rasulullah saw kemudiannya mengarahkan agar matahari muncul kembali bagi membolehkan mereka menunaikan solat. Sebaik mereka selesai menunaikan solat, Rasulullah saw memerintahkan matahari agar tenggelam semula.
Orang yang mengasihi Rasulullah saw akan menjunjung segala syariat yang disampai oleh baginda. Seorang wali Allah, Abu Bakar al-Miski (yang wangi) mempertahankan maruahnya ketika digoda wanita. Beliau sanggup melumurkan dirinya dengan najis agar wanita itu menjauhi darinya. Usahanya berhasil apabila wanita itu tidak lagi mendekatinya. Selepas itu, beliau mandi dan semenjak dari itu, badannya menjadi wangi seumur hidup.
Periwayatan hadith cabutan dari kitab al-Muwatta karya Imam Malik
Cita-cita ulama yang sejati ialah menjadi khadam hadith. Kenapa ini menjadi cita-cita setiap ulama yang sejati? Kerana menjadi khadam hadith akan mendapat syafaat khusus baginda saw. Bahkan sesiapa yang duduk didalam majlis ahlul hadith akan berada dalam pandangan Nabi saw. Kita digalakkan membantu para penuntut ilmu hadith dengan segenap tenaga dan harta benda kita. Antara 3 golongan yang masuk syurga iaitu mati syahid, orang alim dan dermawan, golongan dermawanlah yang akan masuk syurga. Ketika Allah Ta’ala menyuruh orang yang mati syahid masuk syurga terlebih dahulu, orang yang mati syahid tidak mahu masuk selagi orang alim tidak masuk terlebih dahulu. Kata mereka, atas asbab didikan agama dari orang alimlah maka mereka telah mendapat syahid. Kemudian, Allah Ta’ala menyuruh orang alim masuk dahulu. Orang alim pula tidak mahu masuk selagi dermawan tidak masuk terlebih dahulu. Kata orang alim, atas asbab dermawan yang telah menyumbang hartalah maka mereka telah berjaya menjadi alim. Maka atas sebab itu, gunalah harta yang ada untuk menyara para penuntut ilmu al-Quran dan Hadith. Ketahuilah bahawa tidaklah seseorang itu mencintai Nabi saw melainkan Nabi saw mencintai mereka yang mengasihi baginda saw.
Hadith yang dibaca oleh Allamah Syeikh Dr Ahmad Darwish al-Misri (muhaddith asal Mesir) dicabut dari kitab al-Muwatta karya Imam Malik (diterjemah dan dikupas ringkas oleh Syeikh Muhammad Fuad Kamaluddin al-Maliki)
Adab Imam Malik ketika membaca hadith ialah dengan menganggap bahawa hadith tersebut dibaca seolah-olah Nabi saw berada dihadapan kita.
Matan hadith pertama adalah berkenaan dengan larangan Nabi saw bagi mereka yang memasuki masjid dalam keadaan mulut berbau bawang putih. Matan berbunyi begini, Sesiapa yang memakan bawang putih maka janganlah mendekati masjid kami kerana ia telah menyakitkan hati kami. Justerulah jagalah bau mulut agar tidak menjejaskan kekhusyukan ibadah orang lain.
Matan hadith kedua berbunyi seperti berikut, Sesungguhnya kepanasan yang melampau adalah bahang api neraka. Di Makkah, jika cuaca terlalu panas maka waktu zohor akan dilewatkan sedikit. Tujuannya ialah supaya jemaah berasa selesa ketika menunaikan solat. Neraka mengadu kepada Tuhan kerana terlalu panas isi didalamnya. Bagi mengurangkan kepanasan itu, Allah Ta’ala menghembus sebanyak 2 kali dalam setahun untuk mengurangkan kepanasan api neraka. Jadi, tidaklah dapat dibayangkan betapa penghuni neraka berada dalam keadaan azab yang sangat menyeksakan dengan keadaan panas yang sangat dahsyat itu.

[1] Melainkan sifolan dan sifolan yang tidak pernah putus-putus mencaci Nabi saw dengan lidah mereka maka baginda saw telah menghukum orang-orang ini agar dibunuh jika ditemui.

No comments:

Post a Comment