Monday, December 14, 2009

Muqadimah Hadith 40 Penawar Hati - Disyarah oleh Syeikh Fahmi ZamZam al-Banjari

*Catatan bebas ana di Masjid al-Mukarramah Bandar Sri Damansara pada 12 Disember 2009
Hati merupakan anggota manusia yang paling mulia. Hati ialah raja. Hati menjadi tempat pandangan Allah Ta’ala. Allah Ta’ala memandang ke hati kita. Ibadah yang dilaksanakan mestilah bersama hati kita. Jika kita mandi wajib tetapi hati tidak bersama maka mandi wajib itu masih belum tertunai. Jika kita berpuasa tetapi tidak disertakan dengan niat maka kita hanya akan dapat bahagian lapar sahaja. Ikhlas juga terletak pada hati kita. Seperti kita yang duduk didalam majlis ini, pahala setiap seorang antara kita adalah berbeza-beza mengikut niat kita. Kalau hati tidak ikhlas datang kesini maka langsung tidak mendapat apa-apa manfaat. Sebaliknya apabila hati kita ikhlas maka kita akan dikurniakan dengan bermacam-macam ganjaran pahala walaupun kita mengerjakan satu perkara atau perbuatan sahaja. Sebagai contoh, seseorang itu datang ke sini dengan niat mengaji maka dia akan mendapat pahala mengaji. Kemudian dia berniat untuk beriktikaf didalam masjid maka dia akan dapat satu lagi pahala. Kemudian dia berniat untuk berhimpun dengan orang-orang soleh maka dia akan dapat satu lagi pahala. Kemudian dia berniat untuk menjauhi orang-orang yang membuat maksiat maka dia mendapat satu lagi pahala. Kemudian dia berniat untuk menunaikan solat sunat, maka dia mendapat satu lagi pahala. Kemudian dia berniat untuk menunggu masuknya solat zohor maka dia akan mendapat satu lagi pahala dan begitulah seterusnya. Pahala ganjaran itu tidak terkira banyaknya padahal asalnya dia hanya datang untuk mengaji di masjid. Tetapi atas asbab datangnya ke masjid itu maka bermacam amal ibadah yang boleh dilakukannya. Allah Ta’ala menujukan perintah-Nya yang berupa suruhan atau larangan kedalam hati kita. Manusia dikatakan sebaik-baik makhluk kerana manusia mempunyai hati. Lebih tepat lagi ialah hati nurani yakni Latifah ar-Rabbaniyyah yang merupakan satu abstrak dan berada didalam ketulan hati kita. Inilah yang disebut mata hati yang senantiasa menjunjung titah perintah Allah Ta’ala. Seseorang manusia itu menjadi baik kerana hatinya bersih sebaliknya seseorang itu menjadi jahat kerana hatinya kotor. Kebanyakan orang hanya menumpukan masalah jasmani tanpa memberi perhatian kepada masalah hati. Sebagai contoh, apabila ditimpa sakit, maka bersegeralah seseorang itu berjumpa doktor itu mengubat kesakitannya tetapi penyakit hati tidak pernah diberi perhatian.
Hati ibarat lampu. Jika lampu adalah punca cahaya maka hati adalah punca iman. Hati akan memberi arahan kepada anggota lain. Jika cahaya lampu putih maka putihlah keadaan sekelilingnya. Begitu jugalah dengan hati. Jika hati jernih maka semua anggota akan terarah kepada perbuatan kebaikan. Sebaliknya kalau hati kotor maka buruklah segala perbuatan. Itulah sebabnya kita digalakkan membaca doa penerang hati supaya memancar segala cahaya dari dalam hati kita. Apabila hati berkehendakkan sesuatu maka semakin mudahlah sesuatu pekerjaan. Hati memberi kekuatan kepada anggota badan. Ada orang yang mempunyai banyak kitab al-Quran dirumah tetapi jika hatinya liat untuk memberi arahan maka orang itu pasti tidak akan berkeinginan untuk membaca al-Quran. Pada masa ini, wang menjadi raja. Ada orang sanggup pergi ke bank dalam keadaan berpanas dan berlapar semata-mata kerana wang. Apabila hatinya telah terarah kepada wang maka ringanlah anggotanya untuk menunaikan kehendak hatinya itu . Sepatutnya kaedah yang sama juga dipraktikkan dalam usaha untuk mengerjakan amal ibadah. Hati hendaklah ditumpukan kepada Allah Ta’ala maka barulah seluruh anggota ringan untuk mengerjakan amal ibadah.
Kita hendaklah memastikan agar hati kita menjadi qalbun salim. Ada 3 golongan yang akan dihisab di Padang Mahsyar iaitu
1. Orang Alim. Kepada orang ini, Allah bertanya, Apakah yang telah kamu lakukan ketika kamu di dunia? Jawab orang alim, Aku bersungguh-sungguh mengerjakan ibadah. Allah menjawab, Bohong. Kamu menjadi alim dengan niat untuk mendapat sanjungan manusia. Kamu menyalahgunakan ilmu untuk tujuan sanjungan dan pujian manusia. Lalu orang alim diseret dan dihumban ke dalam neraka.
2. Orang Kaya. Kepada orang ini, Allah bertanya, Apakah yang kamu perbuat ketika kamu di dunia? Jawab orang kaya, Aku menyumbangkan kekayaanku ke jalan agama. Allah menjawab, Bohong. Kamu hanya menderma untuk tujuan mendapat pujian manusia. Maka orang ini pun mengalami nasib yang sama iaitu diheret dan dihumban ke dalam neraka.
3. Orang mati syahid. Kepada orang ini, Allah bertanya, Apakah yang kamu perbuat ketika kamu di dunia? Jawab orang mati syahid, Aku niat di jalan mu dan akhirnya aku syahid. Allah menjawab, Engkau tidak mendapat pahala syahid kerana engkau mengharapkan orang memuji engkau atas keberanian engkau. Orang ini juga lalu diheret dan dihumban ke dalam neraka.
Ketahuilah bahawa hati menentukan hala tuju kita. Kalau hati baik dan sedikit amalannya maka pahalanya berlipat ganda kerana hati yang baik akan menghasilkan niat yang baik. Niat yang baik akan mendapat pahala yang sempurna. Apatah lagi dengan orang yang berhati baik dan banyak pula amalannya maka bertambah-tambah lagilah ganjaran pahalanya. Diriwayatkan bahawa seorang pemuda Bani Israel dikurniakan ganjaran pahala sempurna padahal dia hanya berniat. Katanya, kalau pasir ini gandum nescaya akan aku agih-agihkannya kepada orang lain. Orang yang dapat menguasai hati lazimnya bijak membuat pertimbangan. Orang ini akan memilih perkara yang lebih baik walaupun dia melakukan perkara yang baik pada awalnya. Sebagai contoh, dia berpuasa sunat hari Isnin pada hari itu. Tiba-tiba saudaranya datang mengunjungi rumahnya. Untuk meraikan tetamu itu, maka dia berbuka (tanpa memaklumkan kepada tetamu bahawa dia sebenarnya berpuasa). Orang ini sebenarnya mendapat dua pahala sempurna tanpa berkurang walau sedikit pun iaitu pahala puasa sunat dan pahala meraikan tetamu.
Fitrah manusia diisi oleh Allah Ta’ala ke dalam hati. Sebab itulah fitrah semulajadi manusia adalah mengikut hati. Fitrah manusia pada asasnya menyukai kebaikan. Walaupun ada orang melakukan kejahatan hakikatnya, hatinya itu tidak merestui perbuatan jahat yang dilakukannya itu. Firaun mengaku tuhan padahal hati kecilnya tidak pernah menyatakan dirinya tuhan. Berdasarkan fitrah manusia itulah maka Allah Ta’ala memerintahkan Nabi Musa as agar berdakwah kepada Firaun mudah-mudahan pintu hatinya terbuka untuk menyembah Allah Ta’ala. Manusia kononnya menolak kebenaran sedangkan hati kecilnya menerima kebenaran. Maka atas sebab itu, adalah menjadi tugas bagi orang Islam untuk menjalankan dakwah terhadap orang-orang yang menolak kebenaran kerana suatu hari nanti mungkin mereka akan berubah. Ini adalah kerana hati kecil mereka tidak pernah menolak kebenaran.
Selain fitrah, akal juga berada didalam hati. Jangan biarkan akal dikuasai nafsu. Selain fitrah dan akal, hikmah (kebijaksanaan) juga berada didalam hati. Orang Melayu bahasanya sangat halus dan hebat. Untuk perkataan hikmah, orang kita menggunakan perkataan bijaksana. Maksud bijaksana ini ialah berpandangan jauh. Orang yang bijaksana, pandangannya ‘tembus’ ke masa hadapan. Mereka dapat ‘melihat’ apa yang akan berlaku di masa akan datang dan merancang untuk masa hadapan. Ilmu dan iman juga berada didalam hati. Kita hendaklah sentiasa memeriksa hati kita samada kita memliki ketiga-tiga komponen ini iaitu fitrah, akal dan hikmah.
Hati nurani kecil juga dipanggil basirah yakni mata hati. Basirah inilah yang membezakan manusia dengan binatang. BInatang cuma ada penglihatan kasar tetapi tidak memiliki basirah. Sebab itulah lembu kalau dipakaikan kaca mata hijau akan memakan habis rumput kering kerana menyangka rumput itu adalah rumput hijau! Ini adalah kerana lembu tidak mempunyai basirah. Adakalanya manusia menipu mata hatinya. Sebagai contoh, ada perempuan tidak mahu memakai tudung kerana berpendapat bahawa orang yang memakai tudung belum tentu hatinya bagus. Alasan tersebut digunakan olehnya untuk tidak memakai tudung. Orang seperti ini menipu hati kecilnya sedangkan hati kecilnya menyatakan bahawa memakai tudung itu adalah satu kewajipan. Pada zaman Nabi saw, ada seorang sahabat yang asyik menggaru sana sini ketika solat. Kata sahabat lain, agaknya tak mengapa menggaru disana sini ketika solat.Lalu dijawab baginda saw, andai hatinya khusyuk maka sudah tentu anggotanya juga khusyuk. Maka jelaslah disini jika hati yang baik akan menghasilkan perbuatan yang baik. Hanya orang yang baik sahaja yang akan memilih untuk memakai tudung. Hanya orang yang hatinya bersih akan khusyuk didalam solat.
Asal-muasal hati manusia adalah baik, suka kepada kebaikan dan benci kepada kejahatan. Orang ada yang fitrah maka ia adalah mukallaf iaitu mengerti apa itu baik dan apa itu tidak baik. Setiap anak yang lahir adalah fitrah iaitu suka kepada kebaikan dan tidak suka kepada yang jahat. Anak yang lahir kemudiannya dicorakkan oleh kedua ibubapanya kerana setiap anak itu mempunyai potensinya sendiri. Potensi ini dikurniakan Allah Ta’ala. Manusia mukallaf yang mempunyai fitrah diutuskan rasul untuk memberi contoh kepada mereka. Manusia diberikan kitab agar dapat dijadikan rujukan atau pedoman. Allah Ta’ala menyempurnakan nikmat zahir dan batin. Nikmat zahir adalah anggota yang sihat manakala nikmat batin adalah iman. Setelah sempurna keduanya, barulah kita akan mendapat kebahagiaan yang sebenar. Di Jepun, ramai orang bunuh diri walaupun mereka kaya-raya. Kekayaan bukanlah kebahagiaan. Kebahagiaan berkait-rapat dengan Iman. Iman membahagiakan seseorang. Manusia tidak akan mengecap kebahagiaan jika hati mereka tidak tenang. Hati tenang apabila menyebut nama Allah. Hati tenang dengan zikrullah. Sebab itulah majlis zikir dan salawat perlu sentiasa dianjurkan kerana ia memberi ketenangan kepada hati-hati manusia. Bagi orang awam, eloklah berzikir secara beramai-ramai kerana ia memberi kekuatan dan saling bantu-membantu antara satu sama lain.
Setiap manusia yang lahir menjadi rebutan dua pihak iaitu pihak malaikat dan pihak iblis. Sebab itulah, bayi yang baru lahir perlu di azan dan di qamat bagi melindungi mereka dari gangguan iblis dan syaitan. Bahkan sebelum bayi lahir lagi iaitu ketika bersama isteri, pasangan suami isteri hendaklah bermohon kepada Allah Ta’ala agar zuriat yang lahir terlindung dari pengaruh iblis. Bahkan sebelum berkahwin lagi, seseorang itu perlu memilih calon pasangan yang baik supaya mendapat zuriat yang baik-baik. Pengalaman rohaniah syeikh ketika mengazankan anak ialah anak itu seakan-akan mengucapkan terima kasih kepadanya. Anak kecil yang menangis tengah malam akan berhenti menangis jika dilaungkan azan. Syaitan menganggu anak kecil ini supaya ibubapanya terlepas solat subuh. Maka atas sebab itu, kita perlu sentiasa membentengi anak-anak kecil ini dengan membaca ayat-ayat al-Quran.

Orang-orang dulu tradisinya tidak suka memuji anak. Mereka lebih suka mengatakan anak mereka hodoh dan sebagainya dari menghamburkan puji-pujian bagi mengelakkan si anak terkena ‘ain ketika tidur (‘ain bererti tidak boleh tidur malam). Orang-orang dulu akan memanggil anak-anak mereka masuk ke dalam rumah sebelum waktu maghrib kerana pada waktu itulah syaitan banyak berkeliaran.
Manusia fitrahnya memiliki nafsu. Nafsu inilah yang menyebabkan kita ada pada hari ini. Atas asbab nafsu, kedua ibubapa kita berkahwin dan melahirkan kita. Nafsu tidak boleh jadi raja tetapi perlu ditundukkan. Nafsu perlu dijinakkan. Dengan nafsu, manusia makan, berkahwin dan sebagainya. Kata Imam al-Ghazali, manusia terdiri dari 4 unsur iaitu
1. Unsur nurani malaikat – dengan unsur ini manusia berkeinginan untuk melakukan ibadat seperti malaikat (meniru malaikat)
2. Unsur binatang – dengan unsur ini manusia berkeinginan untuk makan, minum, bersetubuh dan sebagainya tapi mengikut batas syari’at
3. Unsur syaitan – dengan unsur ini manusia menjadi bijak dan cekap (tapi bukan meniru amalan syaitan). Bijak dan cekap yang dimaksudkan ialah seperti mengatur masa dan sebagainya.
4. Unsur binatang buas – dengan unsur ini manusia menjadi berani (sifat ini perlu ada jika tidak manusia akan menjadi dayus atau pengecut)
Kata Imam al-Ghazali ra, ambillah yang pertengahan setiap satu unsur itu. Manusia melakukan maksiat apabila fitrahnya tertutup. Bagaimana caranya hendak mengembangkan fitrah secara sihat? Fitrah tidak boleh tertutup. Hati manusia seperti kertas putih. Apabila seseorang mengerjakan dosa maka satu titik hitam akan terbentuk. Bila satu kebajikan dilakukan, titik hitam yang terbentuk tadi akan terhapus. Apabila seseorang itu bertaubat, maka segalanya akan terampun seperti orang yang tidak pernah melakukan dosa. Sebaliknya jika dosa dilakukan berulang kali maka semakin banyaklah titik hitam akan terbentuk sehingga kertas yang asalnya putih tadi menjadi hitam. Kekerapan melakukan dosa menyebabkan diri tidak lagi menjadi sensitif terhadap dosa. Apabila keadaan ini dibiarkan dan tidak dicuci dengan air taubat maka hati yang tergores dengan titik hitam akan terus menjadi hitam sehingga hatinya dikuasai iblis sepenuhnya. Iblis menganggap orang yang berhati hitam sebagai rakannya. Orang yang selalu mengerjakan maksiat akhirnya akan berasa seronok untuk melakukannya berulang kali.
Imam Abul Hasan Syazuli berkata, Orang yang tidak mengaji bab ilmu tasawwuf (kebersihan hati) maka ia merasakan seperti tidak berdosa padahal dosa besar yang telah dikerjakannya berlambak-lambak. Sebab apa? Sebab beliau tidak pernah rasa berdosa melakukan maksiat atau dosa-dosa besar. Keadaan ini samalah seperti diri kita yang menyangka bahawa kita sentiasa sihat tetapi selepas membuat pemeriksaan doktor sekali-sekala maka dapatlah dikesan bahagian anggota dalaman yang berada dalam keadaan sakit. Begitulah juga keadaannya dengan hati. Bila mengaji bab tasawwuf maka barulah kita sedar betapa banyaknya dosa yang telah kita lakukan.
Pakar emas tahu betapa tingginya nilai sesuatu emas itu kerana dia pakar dalam bidang itu. Dalam bab hati, Rasulullah saw dan para sahabat adalah orang-orang yang paling ahli tentangnya. Mereka dapat mengetahui isi hati seseorang dengan hanya melihat wajah orang itu. Setiap kali ditanya oleh para sahabat tentang amalan terbaik yang patut dilakukan maka Rasulullah saw akan memberikan jawapan yang berbeza-beza berdasarkan amalan mereka yang paling kurang. Untuk sahabat pertama, Nabi saw menjawab amalan paling baik yang patut dilakukan ialah solat pada awal waktu. Nabi saw menjawab demikian kerana Nabi saw tahu itulah amalan yang paling kurang dilakukan oleh sahabat itu. Untuk sahabat kedua, Nabi saw menjawab amalan paling baik yang patut dilakukan ialah berbakti kepada kedua ibubapa. Untuk sahabat berikutnya, Nabi menjawab tinggalkan amalan marah dan seterusnya. Orang yang boleh berikan teguran dengan ikhlas maka itulah orang yang disebut sebagai guru mursyid.
Kita semua sedia maklum bahawa Nabi saw adalah maksum (tidak ada dosa) tetapi Nabi saw mengerjakan ibadah seperti orang yang paling banyak melakukan dosa. Adapun kita terlalu banyak dosa yang dikerjakan tetapi mengerjakan ibadah seperti orang yang tidak ada dosa. Kita perlu meneliti diri kita. Adakah kita pernah berasa susah hati selepas mengerjakan solat takut-takut solat kita tidak diterima Allah Ta’ala? Hati Nabi saw adalah yang paling bersih kerana baginda tidak pernah lalai menyebut nama Allah hatta dalam keadaan tidur sekalipun. Nabi saw setiap kali masuk dan keluar tandas akan membaca doa memohon ampun kepada Allah Ta’ala sedangkan Nabi saw tidak mempunyai dosa. Kenapa Nabi saw meminta ampun? Nabi saw memohon ampun kerana baginda saw tidak dapat menyebut nama Allah (berzikir) ketika berada didalam tandas. Orang yang hatinya tertutup amat susah menerima nasihat orang lain. Orang yang hatinya bersih amat mudah menerima berterima kasih kepada orang yang memberi nasihat. Kita tidak boleh berputus asa untuk menjauhi maksiat. Pintu taubat adalah pencuci hati kita. Pintu taubat tertutup apabila roh sampai ke halkum (individu) atau matahari terbit dari sebelah barat (umat). Firaun pernah berusaha untuk bertaubat tetapi taubatnya tidak diterima kerana rohnya sudah sampai ke halkum. Kata malaikat kepada Firaun, Kenapa baru sekarang kamu hendak bertaubat? Ketika waktu senang kenapa kamu tidak melakukan demikian?
Para ulama mufassirin berkata, Andainya orang-orang yang berdosa diterima untuk kembali ke dunia maka mereka tetap akan kembali melakukan kejahatan kerana iman mereka tidak kuat. Sifat manusia sentiasa lupa. Kata ulama, jika 40 hari tidak melazimi diri untuk mengikuti majlis ilmu maka hati akan menjadi keras. Mengikuti majlis ilmu ini adalah dengan duduk bersila dihadapan guru. Mengaji dihadapan guru tidak sama dengan mengaji didepan TV atau mendengar radio. Ini adalah kerana adab terpelihara apabila mengaji dihadapan guru. Hati (qalbun) sentiasa berbolak-balik (berubah-ubah). Contoh, hati yang berubah-ubah dalam masa sehari ialah tukang sihir Firaun. Asalnya mereka berkhidmat kepada Firaun tetapi setelah melihat mukjizat Nabin Musa as dimana ular Nabi Musa as menelan kesemua ular sihir mereka, maka langsung mereka beriman kepada Allah Ta’ala pada waktu itu juga. Dan pada hari yang sama, mereka menemui syahid disalib oleh Firaun setelah berpaling tadah dengan menyebelahi Nabi Musa as. Kesimpulannya, tidak mustahil orang yang sentiasa berbuat jahat berubah menjadi baik. Sahabat besar, Saiyidina Umar al-Khattab asalnya amat kuat menentang Islam tetapi setelah mendengar bacaan al-Quran yang dialunkan oleh adiknya, terusnya hati berubah untuk mendekati Islam. Surah yang dibaca oleh adiknya ialah Surah Taha Ayat 1 hingga 5. Surah ini sangat elok dibaca kepada anak-anak yang degil kerana kandungannya berisi doa penawar yang boleh diamalkan untuk melenturkan hati-hati yang degil dan keras.
Hamba-hamba Allah Ta’ala yang soleh sentiasa rindu untuk bertemu Allah Ta’ala. Orang yang hatinya rindu kepada Allah Ta’ala mempunyai hati yang sihat. Bagaimana caranya kita hendak memeriksa hati?
Apabila bangun solat tengah malam, letakkanlah tangan di atas dada dan serulah nama kita. Bayangkan jika kita ini dipanggil menghadap Allah Ta’ala pada waktu ini, adakah kita sudah bersedia? Firman Allah Ta’ala, Bila hamba-Ku kasih kepada-Ku maka Aku rindu untuk berjumpa dengannya dan dia rindu untuk berjumpa dengan-Ku. Telah menjadi sifat manusia iaitu tempat dimana asset atau hartanya banyak maka disitulah dia akan tinggal berdiam. Begitu jugalah dengan orang yang hatinya sentiasa kasih kepada Allah Ta’ala. Orang ini hartanya disyurga maka disitulah tempat tinggalnya nanti. Isri Bilal ra menangis apabila Bilal berada dalam keadaan sakaratul maut. Isterinya hiba kerana suaminya akan meninggalkan dunia yang fana tidak lama selepas itu tetapi Bilal ra berada dalam keadaan yang sungguh gembira. Kata Bilal ra, Sebentar lagi aku akan bertemu dengan para kekasihku, Rasulullah saw dan sahabat-sahabatku yang mulia.
Orang yang hatinya sentiasa mengingati Allah Ta’ala tidak akan jemu-jemu mengerjakan ibadah. Kata Nabi saw, jika aku diizinkan hidup di muka bumi nescaya aku akan mengerjakan ibadah sebanyak-banyaknya. Tradisi orang Madinah selepas usia 40 tahun, mereka akan membeli tongkat dan tasbih. Kedua-dua peralatan ini dibeli bagi menggalakkan mereka mengerjakan ibadah dan menjadi simbol bahawa usia mereka sudah semakin hampir sampai ke hujung jalan. Diriwayatkan bahawa satu masa dahulu, seorang pemuda Bani Israel telah membunuh 99 orang. Beliau berniat hendak bertaubat lalu beliau berjumpa dengan seorang pendita. Pendita itu terkejut apabila beliau menyatakan bahawa beliau telah membunuh orang seramai itu. Lalu pendita ini berkata taubatnya tidak mungkin dapat diterima Tuhan. Berang dengan kata pendita itu langsung dibunuhnya pendita itu lalu genaplah 100 orang yang telah dibunuhnya. Disebabkan hatinya berasa ingin sangat hendak bertaubat, lalu ia pun mencari pendita lain. Kata pendita yang ditemuinya tidak lama selepas itu, Taubatmu diterima Tuhan tetapi dengan syarat
1. Kamu hendaklah menyesal bersungguh-sungguh atas setiap ketelanjuran yang telah kamu lakukan.
2. Kamu hendaklah berniat bersungguh-sungguh tidak akan mengerjakan lagi pada masa ini.
3. Kamu hendaklah berazam bersungguh-sungguh tidak akan mengerjakan lagi dimasa akan datang.
Kata Syeikh, ketiga-tiga syarat diatas adalah merupakan syarat taubat makhluk kepada Tuhan. Manakala urusan antara makhluk dengan makhluk perlulah ditambah satu lagi syarat iaitu hendaklah menyelesaikan segala yang tertunggak dengan orang lain seperti harta, maruah dan sebagainya.
Merawat hati memerlukan masa. Diriwayatkan bahawa ulama besar satu masa dahulu mengambil masa selama 20 tahun untuk membersihkan hatinya. Cara untuk merawat hati ini ialah dengan mengaji ilmu kebersihan hati, bersahabat dengan orang yang telah bersih hatinya dan mengamalkan ilmu kebersihan hati yang telah dipelajari. Bersahabat dengan orang yang telah bersih hatinya bermaksud kita melihat kehidupan guru kita (dengan syarat guru itu menerima ilmunya secara bersanad iaitu mempunyai salasilah sehingga sampai kepada Rasulullah saw) yang telah melihat kehidupan gurunya dan seterusnya sehinggalah sampai kepada para sahabat yang melihat kehidupan Rasulullah saw. Dengan cara itu, kebersihan hati akan tersebar kepada orang lain.

No comments:

Post a Comment