Monday, December 28, 2009

Syarah Khas Hari Asyura - Syeikh Muhammad Fuad Kamaluddin al-Maliki

*Catatan bebas ana di Masjid Darul Ehsan Taman TAR, Ampang pada 27 Disember 2009 (10 Muharram 1431)
Telah menjadi tradisi ahli-ahli hadith mengadakan majlis tahdith iaitu meriwayatkan hadith pada hari Asyura khususnya hadith musalsal hari Asyura. Setiap periwayat akan membaca hadith ini pada hari Asyura. Hadith ini boleh dibaca pada hari lain selain dari hari Asyura tetapi tidaklah sempurna dari segi musalsalnya. Syeikh meriwayat hadith ini dari gurunya iaitu al-Muhaddith al-Doktor Abu Sulaiman Mahmud as-Syafi’i. Beliau merupakan guru syeikh yang paling alim dalam ilmu hadith. Seorang lagi tokoh besar yang disebut namanya sebagai periwayat hadith ini ialah Abu al-Fidh Ahmad al-Ghumari yang merupakan abang kepada al-Hafidz as-Sayyid Abu al-Fadhil Abdullah al-Ghumari. Beliau digelar as-Suyuti pada zamannya. Ini adalah kerana beliau banyak mengarang kitab dan menghafaz hadith. Imam Suyuti mengarang 600 buah kitab dan menghafaz 200, 000 buah hadith. Ayahanda Abu al-Fidh adalah seorang kasyaf dan beliau telah meramalkan bahawa anaknya itu akan sampai ke darjat as-Suyuti. Periwayatan hadith musalsal Hari Asyura ini sampai kepada Abi Qatadah al-Ansari ra,
Sesungguhnya Rasulullah saw telah bersabda, Puasa Hari Asyura, Saya mengharapkan kepada Allah supaya mengampunkan dosa setahun sebelumnya.

Hadith musalsal lain yang dibaca dan (ada yang diijazahkan) pada malam itu ialah
1. Musalsal memakai cincin dijari kanan
Syeikh meriwayat hadith ini dari gurunya al-Musnid Abu al-Az Muhammad Mu’taz as-Subaini dengan melihat cincin beliau dijari kanannya sehinggalah sampai kepada Abdullah bin Abbas ra yang telah melihat cincin dijari kanan ayahandanya, al-Abbad ra yang telah melihat cincin di jari kanan Rasulullah saw dengan sabdanya,
Sesungguhnya Allah telah mengutuskan saya untuk mencabut perkara yang menyengutukan Allah dan menghubungkan silaturrahim dan supaya Dia ditaati dan tidak diderhakai.
Diriwayatkan oleh Abu Daud dan an-Nasa’i,
Sesungguhnya Nabi Muhammad saw memakai cincin dijari kanannya.
Cara Nabi saw memakai cincin ialah dengan memasukkan cincin dijari kelingkingnya dengan keadaan batu cincin berada disebelah dalam. Kata ulama, memakai cincin adalah satu kemuliaan. Cincin adalah pakaian para ulama. Para muhaddith mesti memakai cincin kerana ia adalah sunnah Nabi saw. Cincin dipakai disebelah kanan kerana kanan itu adalah kemuliaan. Ukiran pada cincin Nabi Sulaiman datang dari langit dengan bertatahkan tulisan, Aku Adalah Allah dan Nabi Muhammad itu adalah Pesuruh Allah.

2. Musalsal riwayat yang pertama (hadith galakan berkasih sayang)
Beberapa istilah yang disebut oleh Syeikh ketika meriwayat hadith ini ialah
1. Haqiqi – hadith diriwayatkan ketika hadir dan bertemu dengan guru yang meriwayatkan hadith ini buat pertama kali dan tidak pernah mendengar hadith dari mulut guru tersebut sebelum ini.
2. Idhafi – Hadith diriwayatkan dari mulut seorang guru dalam keadaan hadith tersebut pernah didengari dari guru itu ditempat lain dan dimasa lain.
3. Thabat – Kitab yang memuatkan biografi periwayat hadith. Kitab ini adalah satu keperluan kerana ia adalah hujjah penerimaan ilmu dari guru-guru sebelumnya. Periwayatan hadith hendaklah diambil dari seorang guru hinggalah ke guru berikutnya sehinggalah salasilah sanad itu sampai kepada Junjungan Besar Rasulullah saw kerana hanya dengan cara itu sahaja maka barulah ilmu itu sah diterima.
Antara nama ulama besar yang menjadi periwayat hadith musalsal ini ialah
1. Al-Muammar asy-Syarif Abdul Kabir bin Muhammad al-Mahi bin Ibrahim al-Sikili al-Husaini – nasabnya sampai kepada Saiyidina Hussain ra. Beliau merupakan guru kepada masyaikh syeikh, iaitu Sayyid Muhammad Alawi al-Maliki.
2. Asy-Syeikh Hasan Masyat – ulama besar ini sangat berpengaruh kepada pemikiran Sayyid Muhammad Alawi al-Maliki. Beliau dikebumikan di Ma’la. Ketika makamnya digali semula untuk dipindahkan jasadnya, terpancarlah karomahnya dimana jasadnya langsung tidak terjejas. Maqamnya adalah bersebelahan dengan Sayyid Alawi Abbas al-Maliki dan Sayyid Muhammad Alawi al-Maliki.
Hadith ini diriwayat secara musalsal sehingga ke Sufyan bin Uyaynah selepas itu berkahir tasalsul dimana hadith diriwayat oleh Amru bin Dinar daripada Abi Qabus hamba Abdullah bin Amru bin al-As daripada Abdullah bin Amru bin al-As berkata,
Bersabda Rasulullah saw, Orang-orang yang pengasih dan penyayang akan dikasihi oleh ar-Rahman Tabaraka wa Ta’ala, kasihilah penduduk bumi nescaya kamu akan dikasihi pula oleh penduduk langit.
Tentang hadith ini, Syeikh memperingatkan kepada ikhwan betapa penuntut ilmu itu hendaklah sentiasa berkasih-sayang. Orang yang sedang menuntut ilmu tidak boleh mencerca atau mengeji orang lain tidak kiralah orang itu tua atau muda, jahil atau alim dan lelaki atau wanita. Hadith ini sangat besar kedudukannya. Orang yang ada ilmu walaupun sedikit tidak boleh berlagak dengan memandang rendah pada orang lain. Tentang amalan berkasih-sayang ini, banyak kisah dahulu yang boleh dijadikan iktibar,
1. Pada satu hari dalam perjalanan ke masjid untuk menunaikan solat subuh, Saiyidina Ali bertembung dengan seorang tua yang berada di hadapannya. Kerana menghormati orang tua itu, Saiyidina Ali memperlahankan langkahnya dan mengikutinya dari belakang. Apabila sampai ke masjid Nabawi, orang tua itu tidak masuk ke dalam masjid dan berjalan ke tempat lain. Tahulah Saiyidina Ali bahawa orang tua tadi beragama Nasrani. Saiyidina Ali bergegas masuk ke masjid kerana takut terlepas solat berjemaah. Dilihatnya Rasulullah saw masuk dalam keadaan rukuk. Selesai solat, para sahabat bertanya kepada baginda saw tentang perbuatan baginda saw yang rukuk terlalu lama. Kata baginda saw, Ketika aku rukuk, Jibril datang mengembangkan sayapnya menahan aku dari bangkit untuk melakukan iktidal. Kata Jibril kepadaku, Allah menyuruh aku menahan dirimu supaya menunggu Ali sampai kerana Ali telah memuliakan orang tua Nasrani itu.
2. Setelah Saiyidina Umar ra wafat, ada ulama bermimpi bertemu dengannya. Lalu ulama itu bertanya kepada Umar tentang bagaimana segala dosanya diampunkan. Kata Umar ra, Allah mengampunkan dosaku bukan kerana kezuhudanku atau keadilanku tetapi Allah mengampunkan dosaku kerana aku telah menggembirakan seekor burung kecil dengan membebaskannya dari dibuli oleh kanak-kanak. Ketika aku melalui sebatang jalan, aku melihat kanak-kanak sedang bermain dengan burung itu. Kerana kasihankan nasib burung itu, aku berunding dengan kanak-kanak itu dan membeli burung itu darinya. Selepas itu, aku bebaskan burung itu. Maka dengan sebab burung itu, aku diampunkan segala dosaku.
3. Ada ulama pernah bermimpi bertemu Imam al-Ghazali lalu bertanya kepada beliau tentang bagaimana beliau diampunkan segala dosanya. Kata Imam al-Ghazali ra, Allah mengampunkan segala dosaku dan menyenaraikan aku sebagai ahli syurga bukan kerana kitab-kitab karanganku atau amal ibadahku tetapi kerana seekor lalat. Ketika aku menulis kitab, datang seekor lalat menghirup dakwat. Lalu aku biarkan lalt itu menghirup dakwat sehingga ia kenyang dan berlalu pergi. Maka atas sebab itu, aku diampunkan segala dosaku.
Ulama besar Imam Abdullah ibn Al-Mubarak pernah berkata,
Orang yang kedekut ilmu akan dibalakan dengan 3 perkara iaitu
1. Mati
2. Dilupakan ilmu tersebut
3. Difitnah jadi khadam/juak-juak kepada raja-raja yang sewenang-wenang menghalal atau mengharamkannya

3. Musalsal menyatakan kasih
Antara nama ulama besar yang menjadi periwayat hadith ini ialah
1. Asy-Syeikh Muhammad al-Hafiz al-Tijani – Beliau merupakan penghafaz 100, 000 buah hadith di Mesir.
2. Asy-Syeikh Saleh bin Muhammad al-Ja’fari – Beliau menjadi Imam MAsjid al-Azhar selama 50 tahun. Isterinya tinggal di Sudan. Karomahnya ialah apabila keluarganya di Sudan berhadapan dengan masalah, beliau akah terpacul dirumahnya di Sudan biarpun pada ketika beliau berada di Mesir.
3. Asy-Syeikh Umar Hamdan – muhaddith Makkah dan Madinah
Periwayatan hadith ini sampai kepada Muaz bin Jabal ra yang menerimanya dari Rasulullah saw,
Muaz berkata, Telah bersabda kepada saya Rasulullah saw;
Wahai Muaz, Sesungguhnya aku mengasihimu dan ucapkanlah (dengan maksudnya), Ya Allah!Bantulah aku agar dapat mengingati-Mu, mensyukuri-Mu dan memperbaiki ibadah terhadap-Mu, pada setiap kali selesai mengerjakan solat.
Muaz mendapat kemuliaan yang luar biasa kerana beliau mendapat ucapan kasih dari Rasulullah saw. Malah Muaz juga turut dipesan oleh Rasulullah saw dengan satu zikir (seperti yang disebut diatas).
4. Musalsal memakai selendang dan mentalqinkan zikir
Musalsal hadith ini iaitu dengan cara guru memakaikan selendang kepada anak muridnya adalah sebagai satu simbol dimana guru mencabut sifat mazmumah anak muridnya dan menanam sifat mahmudah kedalam diri anak muridnya menerusi kepalanya.
Salasilah sanad hadith ini menunjukkan bahawa kesemua perawi dalam sanad ini mencapai darjat qutub. Salah seorang darinya ialah Asy-Syeikh Abbas al-Mursi. Selama 40 tahun, ingatan beliau dihadapkan kepada Rasulullah saw. Katanya, jika aku terlupa dari mengingati Rasulullah saw maka tidaklah aku ini seorang Islam.
Sanad hadith sampai kepada al-Hassan al-Basri yang menerimanya dari Saiyidina Ali ra yang menerimanya dari Rasulullah saw. Sabdanya, Perumpamaan umatku seperti hujan (maksudnya tidak diketahui yang mana satu yang paling mulia iaitu samada yang awal atau tengah atau akhir).
Zikir yang ditalqinkan ialah La Ilaha Illallah. Sanad hadith ini juga sampai kepada al-Hassan al-Basri yang menerimanya dari Saiyidina Ali ra yang menerimanya dari Rasulullah saw. Berkata Ali kepada Rasulullah saw,
Wahai Rasulullah! Tunjukkanlah kepadaku jalan yang paling dekat kepada Allah dan yang paling mudah untuk hambanya serta yang paling afdhal disisi Allah Ta’ala. Maka baginda saw bersabda, Wahai Ali! Hendaklah engkau sentiasa berzikir mengingati Allah ditempat yang sunyi. Ali ra, berkata, Itu adalah kelebihan zikir dan semua manusia berzikir. Sabda Rasulullah saw, wahai Ali! Tidak berlaku kiamat ketika masih ada di atas muka bumi ini orang yang mengucapkan; Allah Allah. Maka Ali ra berkata, Bagaimanakah caranya aku hendak berzikir, wahai Rasulullah? Maka jawab Rasulullah saw, La Ilaha Illallah sambil memejamkan matanya dan mengangkat suaranya, manakala Ali ra mendengarnya kemudian Ali ra pula mengucapkan La Ilaha Illallah sebanyak tiga kali sambil memejamkan matanya dan mengangkat suaranya manakala Nabi saw mendengarnya.
Kemudian Ali mentalqinkan Hasan al-Basri dan beliau pula mentalqinkan Habib al-Ajami dan seterusnya hinggalah sampai kepada masyaikh syeikh iaitu As-Sayyid Muhammad Alawi al-Maliki.

5. Musalsal bersalaman dan menyilangkan jari
Hadith Nabi saw yang berkaitan dengan bersalaman adalah seperti berikut, Sesiapa yang bersalaman denganku atau bersalaman dengan orang yang pernah bersalaman denganku hingga hari kiamat akan masuk syurga.
Hadith Nabi saw yang berkaitan dengan menyilangkan jari (musyabakkah) adalah seperti berikut,
Wahai Ali, bermusyabakkahlah denganku, maka sesiapa yang bermusyabakkah denganku akan masuk syurga dan sesiapa yang bermusyabakkah dengan orang yang pernah bermusyabakkah denganku hingga hari kiamat akan masuk syurga.
Dalam satu lagi hadith, telah bersalaman al-Imam Hasan al-Basri dengan Ali bin Abi Talib, beliau berkata, Saya telah bersalaman dengan Rasulullah saw dengan tangan saya ini, sabda Rasulullah saw,
Telah bersalaman tanganku ini dengan tiang-tiang Arasy Allah Ta’ala.

6. Musalsal menyuapkan manisan
Antara ulama besar yang menjadi perawi hadith ini ialah
1. Abu Abdullah Muhammad bin Abbad – Antara karomah beliau dikatakan bahawa burung-burung pun turut hadir mendengar majlis ilmunya dan akan mematuk-matuk ke tanah tanda faham atas sesuatu perkara yang disampaikan.
2. Asy-Syeikh Abu Madyan Syu’aib bin al-Hasan al-Syibli – Merupakan Syeikh asy-Syuyukh dimana anak muridnya terdiri dari 1000 orang wali-wali Allah.
3. As-Sari as-Saqti – Beliau tidak tidur selama 98 tahun dan hanya tidur apabila terkalah (maksudnya apabila terlelap ditempat duduknya). Beliau tidak pernah melunjur kaki kerana berpendapat setiap tempat dihadapannya mempunyai tanda-tanda kekuasaan Allah Ta’ala.
Hadith ini diriwayatkan oleh at-Tabrani secara marfu’,
Sesiapa yang menyuapkan saudaranya sesuap manisan maka Allah memalingkan daripadanya kepayahan (kesusahan) padang mahsyar.
Dinaqalkan oleh al-Munawi dari kitab al-Muntajab min al-Firdaus daripada Abi al-Darda’ secara marfu’,
Apabila seseorang kamu makan bersama tetamu maka hendaklah menyuapkan dengan tangannya, apabila dia melakukannya, ditulis untuknya pahala beramal setahun, berpuasa pada siangnya dan solat pada malamnya

7. Musalsal memberikan minuman
Hadith ini sanadnya sampai kepada Saiyidina Ali bin Abi Talib dan beliau berkata, Rasulullah saw telah memberikan saya minum air lebihannya dari cawannya dan baginda saw bersabda,
Lebihan makanan/minuman orang mukmin itu adalah ubat yang menyembuhkan.

Syarah khas tentang Hasan al-Basri dan peristiwa pembunuhan Saiyidina Hussain ra
Ahli bidaah sering menyatakan bahawa Hasan al-Basri tidak pernah bertemu Saiyidina Ali padahal sanad hadith musalsal memakai selendang/khirqah, talqin zikir (mengambil ilmu) dan bersalaman jelas membuktikan bahawa Hasan al-Basri pernah berguru secara langsung dengan Saiyidina Ali ra. Hasan al-Basri sentiasa menyatakan bahawa beliau meriwayat hadith dari Nabi saw padahal beliau tidak pernah bertemu Nabi saw. Pernah anak saudara Hasan al-Basri bertanya kepada beliau bagaimana beliau boleh mendengar dari Nabi saw sedangkan Nabi saw telah wafat. Lalu dijawab oleh Hasan al-Basri, Aku menyebut bahawa aku mendengar dari Nabi saw tetapi pada haqiqatnya aku mendengar dari Ali ra. Sebab-musabab hasan berkata sedemikian kerana pemerintah pada masa itu sangat membenci Ali ra.
Cucunda baginda saw iaitu Hasan pernah dilantik menjadi khalifah tetapi meletakkan jawatan bagi mengelakkan perpecahan umat Islam di kala itu. Beliau menyerahkan jawatan khalifah tersebut kepada Muawiyah tetapi dengan bersyarat iaitu selepas kewafatannya, hendaklah jawatan khalifah itu diserahkan semula kepada umat Islam untuk memilih siapa calon yang benar-benar layak memegang jawatan itu. Malangnya setelah Muawiyah wafat, jawatan it uterus dipegang oleh anaknya iaitu Yazid. Adinda Hasan iaitu Hussain tidak bersetuju dengan perbuatan itu lalu mengambil keputusan untuk keluar dari Makkah dan Madinah dan bertolak menuju ke Kufah. Dikhabarkan bahawa di Kufah, ada seramai 17, 000 orang pengikut setianya yang menunggu disana padahal khbar itu hanya direka-reka oleh musuhnya untuk memerangkapnya. Abdullah bin Abbas berjumpa Hussain dan menasihatinya agar tidak melanjutkan keputusannya itu. Kata Abdullah bin Abbas, Itu semua adalah tipu daya musuh-musuhnya. Saiyidina Hussain lalu berkata, “Aku tahu tapi dimana sahaja pun mereka tetap mahu membunuhku kerana aku dianggap penentang dinasti mereka. Aku tidak mahu darahku tumpah di bumi Haramain ini. Aku lebih rela mati di luar Haramain.”
Apabila sampai di pertengahan jalan, Saiyidina Hussain berasa kasihan kepada pengikutnya dan mengarahkan mereka untuk kembali ke Madinah. Pengikutnya menolak dan berkata, Tidaklah kami sanggup membiarkan kamu terbunuh sedangkan kami berseronok dirumah kami. Pada satu pagi dimana hari beliau syahid, Sayidina Hussain memakai baju nendanya, Rasulullah saw disebelah dalam sementara disarungkan bajunya di bahagian luar. Kakaknya Zainab bertanya kepadanya tentang kenapa beliau memakai baju nendanya disebelah dalam. Jawab Saiyidina Hussain ra, Aku memakai baju nenda disebelah dalam supaya aku tidak berada dalam keadaan telanjang sebaik sahaja aku dibunuh. Saiyidina Hussain sangat dihormati umat Islam baik kawan mahupun lawan. Musuhnya sendiri masih tetap mahu berimamkannya dalam solat walaupun selepas itu beliau dibunuh oleh musuhnya. Saiyidina Hussain mengarahkan ahli keluarganya berada di barisan hadapan sedangkan pengikutnya berada di barisan belakang. Telah menjadi tradisi keluarga Rasulullah saw iaitu berjuang dibaris hadapan untuk mempertahankan umatnya. Namun pengikutnya berkeras meminta mereka berada di barisan hadapan sementara ahli keluarganya tinggal di barisan belakang. Akhirnya Saiyidina Hussain bersetuju. Saiyidina Hussain tertidur seketika diatas kudanya dan tidak lama selepas itu beliau terjaga. Beliau melihat musuh dihadapan dan kemudiannya menangis. Zainab melihat beliau menangis lalu menegurnya, Apakah engkau takut akan kematian sedangkan ayahanda dan nenda tidak pernah berasa gentar di medan perjuangan? Kata Saiyidina Hussain, “Aku menangis bukan kerana aku takutkan kematian tetapi aku menangis kerana mereka (musuh-musuhnya) akan berada di dalam neraka. Sedangkan aku mengharapkan mereka mendapat nikmat syurga.” Begitulah mulianya Saiyidina Hussain yang masih tetap mendoakan kebaikan atas musuhnya walaupun ketika berada dalam keadaan yang sangat genting. Sambungnya, “Ketika aku tertidur tadi, aku bermimpi Rasulullah saw berkata, Engkau akan berbuka puasa denganku.” Saiyidina Hussain berpuasa pada hari itu kerana hari itu adalah hari Asyura. Anak saudaranya iaitu anak kakandanya Saiyidina Hasan turut ikut berjuang walaupun masih kecil. Ketika anak saudaranya sedang mengikat tali kasut, beliau ditetak oleh musuhnya. Saiyidina Hussain pada ketika itu sedang sibuk berlawan dengan musuh. Setelah selesai mengerjakan musuhnya langsung didapatkan anak saudaranya yang sedang berlumuran darah itu. Anak saudaranya itu menemui syahid. Anak kecilnya yang bernama Abdullah pula berada dalam keadaan kehausan. Kawasan tadahan air telah dikuasai musuh. Saiyidina Hussain meminta ehsan musuh agar memberikan segelas air kepada anaknya tetapi tidak ada seorang pun yang mengendahkannya. Tiba-tiba datang sebatang anak panah lalu menembus halkum anak kecilnya yang dikasihinya itu. Saiyidina Hussain lantas berdoa, Ya Allah, Hauskanlah orang yang membunuh anakku ini dan biarkanlah ia dalam keadaan kehausan selama-lamanya. Serentak dengan itu, orang yang membunuh anaknya terus berasa haus dan mati dengan serta-merta. Semua anak Saiyidina Hussain menemui syahid kecuali Ali Zainal Abidin. Ali Zainal Abidin pada ketika itu berada dalam keadaan sakit dan tinggal di dalam khemah. Apabila beliau mendapat tahu tinggal ayahandanya sahaja yang sedang berlawan dengan musuh, beliau pun segera mengambil sebilah pedang dan tongkat dan keluar dari khemah. Menyedari kelibat Ali Zainal Abidin, Saiyidina Hussain segera mengarahkan Ali Zainal Abidin agar kembali masuk ke dalam khemah. Katanya, Kalau kamu keluar juga maka terputuslah zuriat aku. Maka kakak dan ibu saudaranya iaitu Sukainah dan Zainab menahan Ali Zainal Abidin agar tidak keluar dari khemah.

No comments:

Post a Comment