Sunday, June 27, 2010

Kanzul Minan Ala Hikam Abi Madyan - Disyarah oleh Syeikh Muhammad Fuad Kamaluddin al-Maliki

*Catatan bebas ana pada 23 Mei 2010
Maka yang terlebih hampir hamba itu daripada Tuhannya tiada melihat ia baginya hampir maka barangsiapa melihat akan dirinya itu hampir, maka iaitulah orang yang jauh kerana melihat akan dirinya hampir itu keluar daripada redha ia daripadanya nafsunya dan menyebutkan dia maka yang demikian itu menafikan fana’nya didalam fana’ iaitu jalan sampai kepada Tuhannya.
Hampir yang dimaksudkan bukanlah jasad tetapi hampir dengan marifat dan mahabbah-Nya. Orang yang sentiasa dekat dengan Allah tidak akan merasakan dirinya hampir dengan Allah tetapi orang yang mendakwa diri mereka hampir dengan Allah sebenarnya mereka adalah jauh dari Allah Ta’ala. Hal ini samalah seperti orang yang mendakwa dirinya soleh padahal mereka tidak soleh. Begitu juga orang yang mendakwa dirinya alim padahal dirinya itu penuh dengan kejahilan. Orang yang soleh tidak akan mendakwa dirinya soleh dan orang yang alim tidak akan mendakwa dirinya alim. Nabi Yusuf as dilahirkan dalam susur galur keturunan yang sangat mulia. Apabila membicarakan tentang susu galur baginda, maka ulama menyifatkanya seperti berikut , orang yang mulia anak kepada orang yang mulia anak kepada orang yang mulia anak kepada orang yang mulia. Bapa Nabi Yusuf iaitu Nabi Yaaqub adalah seorang Nabi yakni orang yang mulia. Bapa Nabi Yaaqub iaitu Nabi Ishak juga seorang Nabi yakni orang mulia. Bapa Nabi Ishak iaitu Nabi Ibrahim juga seorang Nabi yakni orang yang mulia. Walaupun baginda berada dalam keturunan yang mulia namun baginda tetap memohon kepada Allah Ta’ala agar dapat dapat dikumpulkan dengan orang-orang yang soleh. Dalam kisah Ashabul Kahfi, seekor anjing telah tinggal bersama-sama dengan kumpulan orang yang soleh. Atas sebab perkumpulannya dengan orang-orang yang soleh maka anjing yang bernama Kithmir itu mendapat kurnia syurga dari Allah Ta’ala. Antara haiwan lain yang juga dikurniakan syurga oleh Allah Ta’ala adalah ikan paus yang menelan Nabi Yunus. Ketika di hari akhirat kelak, apabila orang-orang kafir melihat binatang-binatang mejadi debu dan melekat kepada muka mereka maka berkatalah mereka kepada diri mereka bahawa lebih baik mereka menjadi tanah agar tidak di soal sehingga menyebabkan mereka dicampak ke dalam api neraka. Berbalik kepada kisah haiwan yang dikurnia syurga kepada mereka, jika haiwan-haiwan ini boleh masuk syurga, apatah lagi dengan kita yang sentiasa berusaha untuk mencintai Nabi saw.
Abu Bakar as-Siddiq menjelang wafatnya telah berdoa ke hadrat Allah, “Matikanlah aku dalam keadaan Islam dan himpunkanlah aku dengan orang-orang yang soleh”. Dalam kalangan orang-orang yang dicintai Allah Ta’ala, orang-orang soleh merupakan pangkat yang paling bawah. Padahal Abu Bakar adalah sahabat yang paling hampir dengan Nabi saw dan dijamin masuk syurga tanpa hisab namun beliau tidak mendakwa dirinya orang yang soleh sebaliknya memohon ke hadrat Allah untuk berhimpun dengan orang-orang yang soleh yang berada di peringkat terbawah dalam kelompok hamba yang dicintai Allah. Kata syeikh, inilah pandangan orang-orang yang hampir kepada Allah Ta’ala. Orang-orang yang berani mendakwa dirinya wali Allah sebenarnya ia berada jauh dari hadrat Allah Ta’ala. Sebaliknya orang-orang yang berada dalam halaman kesucian Allah sentiasa berada dalam keadaan khauf (takut) tetapi pada masa yang sama mereka berharap kepada Allah Ta’ala agar dapat duduk dalam halaman kesucian Allah Ta’ala.
Para malaikat tidak pernah meninggalkan amal ibadat tetapi pada hari akhirat ketika mereka bertajalli di hadapan Allah, mereka menyebut, “ Maha Suci Allah, Tidaklah kami beribadat kepada-Mu dengan sebenar-benar ibadat”. Ini adalah kerana mereka telah berada dalam keadaan fana’ dan mencapai maqam qurb (hampir kepada Allah Ta’ala). Seperti yang disebut tadi, seorang wali tidak akan mendakwa diri mereka wali. Diriwayatkan bahawa ulama besar, Habib Zain Sumait yang bergelar Syafi’i Saghir (Syafi’i Kecil) ketika menziarahi Habib Ali[1] (Batu Pahat) menyatakan kepada Habib Ali bahawa Habib Ali adalah wali Allah. Habib Ali tidak mengaku dirinya wali Allah sebaliknya dia mengatakan bahawa Habib Zain adalah wali Allah. Sehinggalah akhirnya masing-masing tidak mengaku dirinya adalah wali Allah. Orang yang mendakwa diri mereka hampir kepada Allah Ta’ala sebenarnya adalah orang yang redha kepada nafsunya. Orang jenis ini akan melenting jika orang lain mengatakan dirinya itu fasiq atau jahil sebaliknya suka jika orang mengatakan dirinya adalah seorang wali Allah dan sebagainya. Keadaan inilah yang disebut sebagai menafikan fana’ kerana fana’ itu telah hilang dari benak hatinya. Diriwayatkan bahawa pernah satu hari, Allamah Syeikh Sayyid Muhammad Alawi al-Maliki hendak menghadiahkan syair yang dikarang oleh Syeikh Amin Qutbi al-Hasani. Pada bahagian bawah syair itu ada tertulis perkataan qutub zaman. Apabila melihat perkataan itu, Syeikh memadamkannya dan menegur anak muridnya agar jangan menulis perkataan sebegitu. Katanya, “Kita meyakini kewujudan wali qutub tetapi kita tidak pernah menentukan diri itu wali qutub. Kalau tulis gelaran lain seperti muhaddith zaman ini dan sebagainya maka itu tidak mengapa”.
[1] Meninggal dunia pada 13 Mei 2010

No comments:

Post a Comment