Sunday, June 27, 2010

Syarah I'tiqad Ahlus Sunnah Wal Jamaah - Disyarah oleh Syeikh Muhammad Fuad Kamaluddin al-Maliki

*Catatan bebas ana pada 16 Mei 2010
Kalimah Amma Ba’du digunakan sebagai pemisah antara muqadimah dengan pokok atau tajuk perbahasan. Diriwayatkan bahawa orang yang pertama mengucapkannya ialah Nabi Daud as. Kalam adalah lafaz yakni satu suara dimana setengahnya mengandungi huruf hijaiyah. Kalam terdiri dari lafaz yang murakkab iaitu tersusun. Kalam yang dapat difahami mendatangkan faedah. Sesungguhnya dijadikan lisan itu sebagai dalil hati seseorang. Imam asy-Syafi’i sangat berhati-hati apabila menyusun kata-kata. Bila orang bertanya, dia tidak terburu-buru menjawabnya sebaliknya akan senyap terlebih dahulu. Apabila orang bertanya kepadanya kenapa dia berbuat demikian maka Imam asy-Syafi’i berkata, “Senyap itu tandanya berfikir samada aku perlu jawab atau tidak”. Adab bertanya dan adab menjawab hendaklah dijaga. Sebab itu soalan tidak patut ditanya melalui telefon dan tidak patut juga dijawab melalui telefon. Ini adalah kerana seseorang itu perlu tahu dan melihat wajah orang yang bertanya sebelum menjawab sesuatu soalan itu. Sebagai contoh, ada orang datang berjumpa Nabi saw dan bertanya kepada Nabi saw tentang perkara taubat bagi orang yang membunuh. Lalu Nabi saw bersabda, “Ada taubat bagi orang yang membunuh”. Datang pula orang berikutnya yang bertanya soalan yang sama tetapi Nabi saw menjawab, “Tidak ada taubat bagi orang yang membunuh”. Tercengang sahabat mendengar jawapan Nabi saw yang tidak sama antara kedua orang itu sedangkan soalan yang sama diajukan. Lalu jawab baginda saw, “Adapun orang yang pertama itu bertanya sebab hendak mengetahui hukum sedangkan yang kedua itu bertanya sebab hendak pergi membunuh”. Maka atas sebab itulah kita kena tengok dan lihat siapa yang bertanya soalan supaya sesuatu jawapan yang diberikan tidak menimbulkan fitnah kemudian hari. Imam Malik pernah ditanya 40 soalan dari ulama Iraq. Imam Malik hanya menjawab 4 soalan sahaja sedangkan bakinya dia tidak menjawab. Lalu dia berkata kepada ulama Iraq itu, “Apabila pulang ke Iraq, naiklah ke menara dan umumkanlah bahawa Imam Malik hanya dapat menjawab 4 soalan sahaja”. Imam Malik tidak berasa malu atau segan jika dia tidak tahu tentang sesuatu perkara.
Penulisan adalah dalil atau bukti kecerdikan seseorang. Kata ulama, “Apabila engkau menulis, ianya seolah-olah engkau meletakkan otak engkau diatas dulang dimana orang lain dapat melihat otak engkau”. Apabila berbicara tentang i’tiqad ASWJ maka kita hendaklah tahu sifat wajib, mustahil dan harus bagi Allah Ta’ala dan Rasul. Ini adalah perkara-perkara yang wajib kita pelajari. Bagaimana kita hendak beriman jika kita tidak mengetahuinya? Apabila Allah menyebut “fa’lam” yang bermakna “ketahuilah” bahawa Tiada Tuhan melainkan Allah kepada Nabi saw maka kalimah fa’lam itu menunjukkan bahawa untuk memahaminya maka kita kena belajar/talaqqi dan tidak cukup dengan ibadah semata-mata. Imam Abdul Wahab Asy-Sya’rani ada menulis sebuah kitab yang berjudul “Peringatan bagi orang yang tertipu”. Isi kandungannya menceritakan tentang orang-orang yang beramal tanpa mempunyai ilmu pengetahuan. Kata Imam Abdul Wahab asy-Sya’rani, “Pada suatu hari aku berjumpa seorang syeikh yang mengajar ilmu yang tinggi-tinggi kepada anak muridnya. Apabila aku bertanya perkara-perkara asas seperti rukun wudhu’, solat dan sebagainya, Syeikh itu tidak upaya menjawabnya”. Ketahuilah bahawa tariqat tidak meminggirkan syariat. Kata Junaid al-Baghdadi, “Sesungguhnya ilmu pada hari ini dilihat atas dasar al-Quran dan Sunnah Nabi saw. Sesiapa yang tidak tahu membezakan Al-Quran dan Hadith maka jangan ikuti mereka”. Apabila tidak ada ilmu, maka mereka akan membuat kerosakan sehingga tergamak menyamakan Allah dengan makhluk.
Kita tidak mempunyai banyak masa. Oleh itu, kita hendaklah memanfaatkan masa yang ada dengan mendalami ilmu. Imam Nawawi wafat pada usia 46 tahun tetapi apa yang ditinggalkannya yakni karangannya terlalu banyak seolah-olah beliau hidup beribu tahun. Begitu juga dengan Imam al-Ghazali yang hidup selama 55 tahun tetapi karangannya jauh melebihi usianya. Fitnah pernah berlaku di zaman Nabi Sulaiman as. Nabi Sulaiman as difitnah oleh umatnya dimana mereka termakan hasutan syaitan menyatakan bahawa baginda as mengamalkan sihir sehingga menyebabkan jin tunduk kepadanya. Fitnah ini didalangi oleh syaitan. Maka Nabi Muhammad saw diutus untuk membersihkan nama Nabi Sulaiman as. Nabi Sulaiman as wafat dalam keadaan berdiri tanpa disedari sesiapapun termasuk golongan jin. Mereka hanya sedar apabila tongkatnya mereput. Jasad baginda as tidak dimamah oleh masa. Bagi para Nabi dan Rasul telah diharamkan tanah memamah jasad mereka yang mulia. Dalam peristiwa Isra’ dan Mi’raj, Nabi saw menziarahi beberapa maqam sebelum sampai ke Masjidil Aqsa. Maqam-maqam yang diziarahinya adalah maqam para Nabi dan Wali Allah. Ini menunjukkan bahawa menziarahi maqam adalah satu sunnah. Seperti yang disebut tadi jasad para Nabi dan Rasul tidak terjejas bahkan mereka hidup dan solat dan solat di dalam kubur. Begitu juga dengan Wali Allah dimana jasad mereka tidak terjejas. Diriwayatkan pernah satu hari maqam yang mengandungi jasad Umar al-Khattab runtuh sehingga terkeluar sebahagian kakinya. Lalu apabila ditanya orang kepada cucunya yang bernama Salim bin Abdullah bin Umar maka dia menjawab, “Itu adalah kaki datukku, Umar.” Jasad para syuhada juga tidak terjejas. Diriwayatkan pernah berlaku satu masa dahulu dimana saliran air yang dibina perlu melalui kawasan pemaqaman syuhada Uhud. Pada satu ketika, seorang petugas mencangkul tanah di kawasan itu dan dengan tiba-tiba beliau tercangkul kaki Saiyidina Hamzah sehinga terpancut darah dari kaki tersebut. Ianya adalah bukti bahawa jasad para syuhada tidak terjejas dimamah bumi.
Belajar ilmu tauhid hukumnya wajib. Seseorang perlu belajar dengan orang yang mahir dengannya. Sifat wajib bagi Allah ada 13 sifat yang perlu diketahui secara terperinci (tafsili) manakala selebihnya perlu diketahui secara umum (ijmali).[1] Sifat dan nama Allah pada hakikatnya tidak ada batasannya. Tentang sifat 20, ia adalah ijtihad ulama dimana ia merupakan kunci kesempurnaan sifat Allah. Tujuan mempelajari sifat 20 ini adalah untuk mengukuhkan iman. Nabi saw berdoa dengan tawassul atas kemuliaan segala nama Allah yang diketahui dan yang tidak diketahui (kata Syeikh, doa itu adalah doa untuk menghilangkan perasaan gundah gulana). Maksud nama Allah yang diketahui dan yang tidak diketahui ialah
1. Ada nama Allah yang diketahui dalam kitab al-Quran tetapi tidak diketahui didalam kitab lain seperti Taurat dan sebagainya
2. Ada nama Allah yang diilham kepada Nabi
3. Ada nama Allah yang diilham kepada Wali Allah
4. Ada nama Allah yang terkandung dalam ilmu ghaib
Ilmu hendaklah diserahkan pada orang yang berkeahlian. Ilmu hendaklah dipelajari dari orang yang benar-benar arif tentangnya. Seperti yang disebut tadi, kita hendaklah belajar ilmu tauhid dengan orang yang benar-benar mahir dan menguasai sepenuhnya bidang ini. Pernah orang bertanya Sayyid Muhammad Alawi al-Maliki ra dalam satu seminar di Pahang. Orang bertanya, “Adakah lepasan al-Azhar itu semuanya ulama?” Jawab Sayyid Muhammad Alawi ra, “Adakah semua yang solat berjemaah tadi diterima solatnya?”

[1] Ada 50 sifat yang perlu dipelajari iaitu 20 sifat wajib Allah Ta’ala, 20 sifat mustahil Allah Ta’ala, 1 sifat harus Allah Ta’ala, 4 sifat wajib Rasul, 4 sifat mustahil Rasul dan 1 sifat harus Rasul

No comments:

Post a Comment