Sunday, June 27, 2010

Syarah Minhajul Abidin - Tuan Guru Haji Ibrahim al-Fathani

*Catatan bebas ana di Sungai Petai, Perak pada 6 Jun 2010
Transliterasi halaman 101
Kemudian kelakuan itu bahawasanya dua jalan terbentang keduanya lagi membinasakan keduanya dan binasalah engkau serta orang yang binasa dan terlebih banyak yang menyeru kepadanya dan terlebih mudah perjalanannya daripada jalan adil kerana bahawasanya engkau apabila engkau tilik pihak al-aman yakni jalan aman nescaya engkau lihat daripada keluasan rahmat Allah Ta’ala dan banyak kurnianya dan sehinga kemurahan-Nya barang yang tiada meninggalkan dikau takut maka berserah kamu atas yang demikian itu segala dan jinak dan sentosa kamu dan jika engkau tilik daripada pihak takut engkau lihat daripada besar siasah kerajaan Allah Ta’ala dan banyak haibah dan halus pekerjaan-Nya dan sehingga mengira-ngirakan serah aulianya dan asfianya barang yang tiada hampir tinggal sertanya harap maka putus asa segala dan qunut ia daripada rahmat-Nya maka berkehendak tiba-tiba bahawa jangan engkau tilik kepada keluasan rahmat hanya hingga engkau serah diri dan sentosa dan tiada pula kepada besar besar hebatnya dan banyak tuntutannya hanya hingga jadi qunut dan putus ia tetapi engkau tilik kepada ini dan kepada ini sekaliannya dan engkau ambil daripada ini setengahnya dan daripada ini setengahnya maka engkau susunkan antara keduanya jadikan satu jalan yang sangat halus dan engkau berjalan didalamnya supaya sejahtera maka keadaan bahawasanya jalan raja’ semata-mata mudah dan luas dan kesudahannya membawa kepada aman dan kerugian dan jalan khauf yang semata-mata mudah lagi luas lagi lebar dan kesudahannya membawa akan dikau kepada seksa dan jalan yang adil itu antara keduanya iaitu jalan khauf dan raja’ dan jikalau ada ia jalan yang harus lagi sukar maka bahawasanya jalan yang sejahtera dan jalan yang nyata membawa kepada ghufran dan ihsan kemudian kepada jinan dan ridhwan dan berjumpa akan Malik al-Rahman Subhanawa Ta’ala tiadakah engkau dengar firman Allah Ta’ala pada abnak yakni anak-anak jalan ini dengan maksudnya, meminta mereka itu akan tuhan mereka itu takut dan loba dan kemudiannya firman-Nya dengan maksudnya, maka tiada mengetahui oleh seorang akan barang yang sembunyikan bagi mereka itu daripada tetap mata balasan dengan barang yang adalah mereka itu mengerjakan daripada taat dan ibadah maka tilik olehmu akan jumlah ini sungguh-sungguh dan ijtihad dan jaga bagi pekerjaannya maka bahawasanya tiada dapat dengan mudah.
Syarah (Catatan bebas ana)
Ada 3 jalan yang terbentang di hadapan manusia iaitu
1. Jalan aman (jalan jur’a) – golongan ini berani melakukan apa sahaja mengikut nafsu. Mereka berasa aman melakukan maksiat kerana merasakan ada harapan mendapat rahmat Allah
2. Jalan al-yaqsu (putus asa) – merasakan tidak ada harapan lagi untuk mendapat rahmat dari Allah Ta’ala. Golongan ini sentiasa berada di dalam kerugian kerana mudah berputus asa
3. Jalan khauf dan raja’ – jalan takut dan harap. Kata Imam al-Ghazali, jalan ini berada antara dua jalan iaitu jalan aman dan jalan putus asa. Kalau seseorang itu melencong samada ke kiri atau kanan alamat binasalah ia. Jalan ini berada di jalan yang lurus.
Kedua-dua jalan ini iaitu jalan aman dan jalan putus asa membinasakan manusia. Apapun jalan ini lebih luas dan lebih mudah memperdayakan manusia. Jalan aman terbentang luas sehingga manusia tidak ada perasaan takut sedikit pun. Bagi golongan ini, mereka tidak sedikit pun takut melakukan kemungkaran kerana rahmat Allah tetap diturunkan kepada mereka. Allah memberi rahmat dan kurnia kepada sesiapa sahaja termasuk orang kafir. Tetapi golongan aman ini terlupa bahawa hisab Allah tidak mengenal sesiapa pun termasuk para wali dan orang-orang yang terpilih. Jika orang-orang terpilih pun dihisab, apatah lagi kita yang kerdil ini. Perihal hisab ini dilihat oleh kelompok yang berada dijalan khauf. Orang yang berada di jalan ini akan merasa terlalu takut kerana setiap perkara walau sebesar zarah pun akan tetap dihisab. Orang yang melihat dari sudut khauf akan merasa seperti tidak ada harapan kepada Allah Ta’ala kerana dosanya yang terlalu banyak. Walaubagaimanapun, terlalu takut kepada seksa Allah juga boleh membinasakan kerana ia boleh membawa kepada sifat putus asa. Oleh itu, ambillah jalan tengah (adil) iaitu jalan khauf dan jalan raja’. Orang yang berada pada jalan ini tidak akan merasa bangga dengan amalannya dan tidak pula berani hendak melakukan dosa. Walaupun jalan ini sangat sukar tetapi jalan inilah yang paling selamat kerana ia membawa kepada jalan ghufran kepada Allah Ta’ala. Walaupun melakukan banyak dosa, kita hendak sentiasa memperbanyakkan istighfar dan berharap Allah akan menerima taubat kita.
Ulama meletakkan dua perkara ini (jalan khauf dan jalan raja’) menjadi satu. Kata ulama,
1. Takut sahaja tanpa harap tak jadi
2. Tak takut dan harap saja pun tak jadi.
Nikmat dunia ini sedapnya hanya pada permulaannya sahaja. Kereta yang paling mahal dalam dunia pun, nikmatnya hanya ketika mula-mula pakai sahaja. Sedangkan nikmat akhirat adalah nikmat yang indah dipandang dan semakin lama semakin menggembirakan dari sehari ke sehari tanpa rasa jemu. Contoh nikmat akhirat adalah perasaan orang-orang yang sentiasa taat mengerjakan amal ibadah kepada Allah Ta’ala. Ada sebahagian dari hamba Allah yang bangun tengah malam, beribadah dan membri sumbangan kepada jalan Allah. Mereka berasa gembira melakukan perkara ini kerana terbit dari dalam perasaan mereka satu nikmat yang dianugerahi Allah Ta’ala. Walaupun Allah menyebut banyak perkara nikmat di dalam al-Quran tetapi sebenarnya banyak lagi nikmat yang Allah sembunyikan dan salah satunya adalah perasaan orang-orang yang dianugerahi Allah ini.
Kata ulama, apa jua amalan yang dianjur dalam agama mesti kita tunaikan. Ada yang amalan yang sangat mudah untuk dikerjakan tetapi itupun tidak mampu kita buat. Kita kenalah teliti balik segala amalan kita. Kena raja’ dalam hal ini. Sifat raja’ akan menggerakkan semangat kita untuk beribadah seperti mengerjakan sunat rawatib, wirid dan sebagainya. Harapan semata-mata tidak memadai tetapi perlu disertakan dengan amalan. Seseorang berangan-angan hendak menjadi jutawan tetapi ia hanya menanam sekitar 3 atau batang pokok sahaja maka tidak mungkin ia boleh menjadi jutawan.
Segala nikmat yang Allah sembunyikan tidak akan dapat dengan mudah. Kata Sayyidina Umar ra, “Jangan kamu harap hujan akan menurukan emas”. Untuk mendapat nikmat akhirat, kita kenalah berusaha dengan mengerjakan amal ibadah. Bagaimana hendak berjumpa Nabi saw jika amalan selawat tidak dikerjakan? Bagaimana hendak berjumpa Allah Ta’ala jika segala suruhan Allah tidak ditunaikan?

No comments:

Post a Comment