Sunday, June 27, 2010

Syarah Tafsir Nurul Ihsan - Ustaz Mutalib

*Catatan bebas ana di Sungai Petai, Perak pada 6 Jun 2010
Transliterasi teks Kisah Nabi Nuh (Surah al-A’Raf ayat 59-64) halaman 71-73
Demi Allah Sungguhnya telah kami suruh akan Nabi Nuh jadi Rasul kepada kaumnya nama Abdul Ghaffar bin Lamik bin Metusyalih bin Nabi Idris dijadi Rasul umurnya empat puluh tahun kata qil lima puluh kata qil seratus kata qil dua ratus lima puluh dan duduk menyeru kaumnya sembilan ratus lima puluh tahun. Kemudian taufan dua ratus lima puluh tahun jumlah umurnya seribu dua ratus empat puluh tahun tukang kayu perbuat bahtera dua tahun.
Maka kata ia hai kaumku sembah oleh kamu akan Allah Yang Esa tiada bagi kamu daripada tuhan yang mustahak disembah itu lainnya bahawasanya aku itu aku takut atas kamu jika sembah lain daripada Allah Taala itu akan azab hari yang amat besar huru hara kesusahan iaitu hari Qiamat.
Berkata orang besar-besar daripada kaumnya bahawasanya kami sungguhnya kami lihat engkau pada dhalalah yang nyata hai Nuh. Kata Nabi Nuh hai kaumku tiada dengan aku itu dhalalah sesat dan tetapi aku ini pesuruhan daripada Tuhan Rabbul Alamin. Aku fardu akan kamu risalah Tuhanku dan aku nasihat bagi kamu jalan kebajikan.
Dan aku ketahui daripada Allah Taala barang yang tiada kamu ketahui dengan wahyu kepada aku daripada azab dunia dan akhirat jika kamu tiada ikut aku dan adakah kamu ajaib bahawa datang akan kamu oleh pengajaran daripada tuhan kamu atas seorang lelaki daripada kaum kamu supaya menakut ia akan kamu azabnya jika kamu tiada beriman dengan Allah ikut rasul-Nya dan supaya kamu takut akan Allah dengan beriman dan junjung suruh tegahnya dan mudah-mudahan kamu dapat rahmat Allah dengan syurga.
Maka dusta mereka itu akan dia Nuh maka kami lepas akan dia dan segala mereka yang beriman sertanya pada dalam bahtera empat puluh lelaki empat puluh perempuan dan tiga anaknya Sam, bapa Arab, Ham, bapa Sudan dan Yafit bapa Turki. Panjang bahtera tiga ratus hasta lebarnya lima puluh tinggi tiga puluh, tiga lapis, atas burung-burung, tengah manusia, bawah binatang-binatang jinak dan liar, naik pada 10 Rajab turun 10 Muharram.
Dan telah kami karam akan segala mereka yang dusta dengan segala ayat hukum kami iaitu dusta Nabi Nuh dan mukjizatnya dan suruhannya dengan taufan iaitu hujan daripada langit dan keluar air daripada bumi hingga hapus bukit terlebih tinggi dua belas hasta mati sekalian ahli bumi melainkan lapan puluh orang yang dalam bahtera sahaja. Dikata Nabi Nuh Adam Thani (Adam ke-2) bahawasa mereka itu kaum Nuh itu kaum yang buta mata hati.

Syarah (catatan bebas ana)
1. Nabi Nuh mengatakan kaumnya sesat sebaliknya kaumnya pula berkata Nabi Nuh sesat. Alasan kaumnya ialah Nabi Nuh mengatakan bahawa orang yang mati hidup balik.
2. Nabi Nuh adalah antara nabi terawal. Nabi Nuh berusaha mengajar umatnya malangnya umatnya menyangka mereka lebih tahu dari Nabi Nuh. Tentang perkara ini, Nabi saw bersabda, “Adakalanya urusan keduniaan kamu lebih tahu dari aku akan tetapi dalam soal wahyu, aku lebih tahu”.
3. Umat Nabi Nuh tidak dapat menerima ajaran Nabi Nuh kerana menganggap Nabi Nuh adalah manusia biasa seperti mereka. Sedangkan para Nabi adalah manusia pilihan Allah Ta’ala.
4. Umat Nabi Nuh ini walaupun jasadnya telah lenyap namun ‘roh’nya masih hidup hingga kini. Perangai umat Nabi Nuh ini nampaknya diwarisi hingga ke umat hari ini. Ramai yang tidak mahu mendengar kata alim-ulama. Padahal alim-ulama juga adalah pilihan Allah. Bukan semua orang terpilih menjadi ulama walaupun ramai yang mengaji pondok. Ulama ibarat lampu. Semakin banyak lampu maka semakin teranglah sesuatu kawasan. Begitu juga ulama. Semakin banyak ulama, semakin teranglah umat.

No comments:

Post a Comment