Sunday, June 27, 2010

Syarah dan kupasan kitab kelebihan ahli hadith -Syeikh Muhammad Fuad Kamaluddin al-Maliki

Tidak lama lagi, kita akan memasuki bulan-bulan mulia dalam kalendar Islam. Bulan-bulan yang dimaksudkan ialah Rajab, Sya’aban dan Ramadhan. Imam Nawawi ra menyatakan bahawa amalan doa yang dimustajabkan ialah pada malam awal Rajab, Isra’ dan Mi’raj dan Nisfu Sya’aban. Apabila masuk bulan Ramadhan, kita hendaklah mengingati peristiwa-peristiwa penting yang berlaku dalam sejarah Islam antaranya ialah seperti ingatan kita terhadap peristiwa Perang Badar, peristiwa kewafatan pembantu Rasulullah saw yang paling agung iaitu Sayyidah Khadijah ra dan pembukaan kota Makkah. Dengan mengingati hari-hari besar dalam Islam maka kita akan dapat mendekatkan diri kita kepada Allah dan Rasul-Nya. Telah menjadi kelaziman ahli hadith mengkhatam kitab Sahih al-Bukhari dalam bulan Rajab. Tradisi mengkhatam kitab hadith ini adalah jalan bagi kita untuk mendekatkan diri kepada Rasulullah saw. Apabila kita dekat kepada Rasulullah saw maka secara automatik, kita akan dekat kepada Allah Ta’ala. Kata ulama, “Sesungguhnya engkau ya Rasulullah saw adalah pintu bagi setiap makhluk untuk sampai kepada Allah Ta’ala. Sesiapa yang bercita-cita hendak sampai kepada Allah Ta’ala tetapi tidak mahu mengikuti pintu Rasulullah saw maka mereka tidak akan sampai kepada Allah Ta’ala”. Ulama bersungguh-sungguh menyuruh anak muridnya membaca hadith kerana terlalu besar rahsia amalan ini (walaupun ada diantaranya tidak memahami apa yang dibaca).
Ketahuilah bahawa tujuan kita diciptakan bukan untuk makan dan minum serta melakukan hubungan suami isteri semata-mata. Kalau inilah tujuan kita maka tidaklah ada bezanya antara diri kita dengan binatang. Andai kata kita makan atau minum atau membuat hubungan lebih banyak dari apa yang dilakukan binatang tanpa memikirkan ada perkara lain yang lebih penting dan besar maka tidak gunalah kita hidup di atas muka bumi ini. Ketahulah bahawa tujuan sebenar kita diciptakan adalah untuk mengenal Allah Ta’ala. Dalam satu ayat al-Quran yang berbunyi, “Tidak aku jadikan jin dan manusia melainkan untuk menghambakan diri kepada Allah Ta’ala”, Ibnu Abbas ra telah mentafsirkan maksud menghambakan diri dengan makna mengenal Allah. Setiap sesuatu yang ada di atas muka bumi ini adalah dalil bukti kewujudan Allah Ta’ala. Manusia tidak dapat melihat Allah sedangkan Allah dapat melihat mata-mata yang memandang tersebut. Dalam satu hadith Qudsi, dengan maksudnya seperti berikut,” Aku adalah perbendaharaan yang tersembunyi maka Aku suka dikenali. Aku ciptakan makhluk untuk mengenal Aku” menunjukkan bahawa kita kena berusaha untuk mencapai maqam mengenal Allah (makrifatulllah). Allah tidak akan mengenalkan Zat-Nya kepada orang-orang yang tidak bersungguh-sungguh untuk mengenal-Nya. Nabi saw pernah bersabda bahawa usaha untuk mengenal Allah ini bukan sahaja dilakukan oleh manusia tetapi juga oleh para malaikat. Dalam satu hadith baginda saw dengan maksudnya, “Mereka itu (penduduk langit yang tidak pernah melakukan dosa) mencari Allah seperti mana kamu mencari Allah Ta’ala”. Kata Allamah Sayyid Muhammad Alawi al-Maliki, “Aku sentiasa mencari ma’rifah yang merupakan suatu kalimah karomah”. Maka ketahuilah bahawa hubungan kita adalah berusaha untuk mencari ma’rifat Allah. Dengan cara ini kita tidak akan sesat kerana kita akan dapat melihat dengan pandangan mata hati.
Salah satu jalan untuk membuka pandangan mata hati ini adalah dengan membaca kalam-kalam Nabi saw iaitu hadith-hadith Nabi saw. Ini adalah suatu jalan yang sukar tetapi kita tidak boleh jemu membacanya. Sabda Nabi saw, “Sesungguhnya syurga itu dibentangkan dengan jalan-jalan yang tidak disukai oleh hawa nafsu”. Kata syeikh, di pintu rumah Sayyid Muhammad Alawi al-Maliki, terpampang satu hadith Nabi saw dengan maksudnya seperti berikut, “Sesiapa yang menempuh satu jalan dengan tujuan untuk mencari ilmu lalu hidup dengan ilmu pengetahuan maka mereka dimudahkan Allah jalan ke syurga”. Jalan ke syurga tidak menggembirakan jasad dan hawa nafsu sebaliknya menggembirakan roh. Adapun jalan neraka itu adalah menyeronokkan hawa nafsu. Jalan ke syurga ini amat sukar kerana syaitan sentiasa berusaha untuk memutuskan jalan ini.
Ketahuilah bahawa bertabarruk dengan mengambil berkat orang-orang soleh tidaklah salah di sisi Ahlus Sunnah wal Jamaah. Amalan tabarruk adalah amalan turun-temurun yang wajar dilakukan selagi mana baik sangkaan kita pada orang soleh itu. Ketahuilah bahawa setiap orang itu ada keberkatannya. Di mana sahaja orang soleh berada maka pasti tempat tersebut diberkati Allah Ta’ala. Kata Nabi Isa as, “Allah menjadikan diri aku diberkati dimana sahaja aku berada”. Maka setiap tempat yang dijejak Nabi Isa akan mendapat keberkatan Allah Ta’ala. Pembacaan hadith juga begitu. Amalan ini membawa keberkatan kepada tempat dimana pembacaan itu dilakukan. Ahli bidaah memperlecehkan hadith musalsal sedangkan kalau tidak kerana jalan sanad maka sudah pasti Islam tidak akan sampai kepada kita pada hari ini.
Kita hendaklah melazimi hadir dalam majlis ilmu. Kata Syeikh Soleh al-Ja’fari kepada khalayak awam di Masjid al-Azhar, Mesir, “Tolong aku dengan hadir dalam majlis ilmu agar kita dapat bangunkan majlis yang menjadi kubu yang paling ampuh bagi umat Islam”. Kalau kita benar-benar memahami perjuangan Nabi saw maka kita hendaklah hadir dalam majlis pembacaan hadith. Ketahuilah bahawa mengasihi hadith Nabi saw adalah amalan Ahlus Sunnah waj Jamaah. Orang yang tidak mempedulikan hadith Nabi saw adalah ahli bidaah. Pada zaman mutaakhkhirin ini, apabila muncul golongan bidaah maka sunnah adalah satu keutamaan. Korbankanlah sedikit masa dengan menghadiri majlis hadith. Majlis hadith ini sangat penting malah lebih penting dari ijazah seperti PhD dan sebagainya. Maka atas sebab itu, tekadkan diri untuk hadir dalam majlis hadith dan jauhkan dari segala macam kekangan yang menghalang kita dari hadir dalam majlis hadith ini. Umar al-Khattab pernah berkata, “Berjalan di belakang singa lebih baik dari berjalan di belakang seorang perempuan”. Maksud kata Umar ini adalah jangan terikut-ikut dengan kehendak perempuan. Abaikan segala kehendak perempuan (maksudnya isteri) jika ia menghalang kita dari menghadiri majlis hadith. Lazimnya orang lelaki akan tunduk pada kemahuan perempuan jika tidak kukuh pendirian.
Kata syeikh, berusahalah untuk memperuntukkan cuti bagi setiap hari-hari kebesaran Islam. Bercuti pada hari-hari tersebut amat penting bagi memantapkan rohani kita. Ini adalah bagi memastikan kita dapat hadir dalam program-program yang diadakan pada hari tersebut. Kata syeikh, “Kalau cuti lain kita boleh jadualkan secara tahunan takkanlah cuti untuk hari-hari kebesaran Islam kita tidak boleh peruntukkan”. Ketahuilah bahawa membaca hadith lebih afdhal dari mengerjakan solat sunat. Menuntut ilmu hadith adalah lebih afdhal dari semua amalan sunnah.

No comments:

Post a Comment