Sunday, June 27, 2010

Syarah Aqidatun Najin - Dato Mufti Haji Hassan Ahmad

*Catatan bebas ana di Sungai Petai, Perak pada 6 Jun 2010
Transliterasi teks halaman 133
Dan hendaklah engkau mengikut bagi haq dan murad dengan haq itu Allah swt kerana bahawasa haq itu satu ghadar pada segala namanya Ta’ala erti mengikut bagi agama haq dan ihtimal(kemungkinan) bahawasa murad ada dengan dia segala hukum yang sebenar dan tiada tersembunyi atas engkau hai orang yang diberi taufik bahawasa engkau tiada ada mengikut bagi haq melainkan apabila adalah engkau berpegang dengan dia mengikut bagi awamirnya (jamak amru yang bermaksud perintah) lagi manjauhkan nawahinya (jamak larangan). Telah berfirman Allah Ta’ala dengan maksudnya, Dan barang yang mendatang akan kamu oleh Rasul maka kerjakan oleh kamu akan dia dan barang yang menegah ia akan kamu daripadanya maka tertegah oleh kamu. Berkata Ibn Ruslan didalam Zubadnya[1],
Maka tiap-tiap barang yang telah menyuruh ia akan dia dikerjakan dia dan tiap-tiap barang yang menegah ia daripada mengerjakan dia dijauhkan dia .
Maka sayugia bagi orang yang mempunyai hemah yang tinggi itu menuntut ia akan keredhaan Allah dengan bersegera ia mengerjakan tiap-tiap barang yang disuruh Allah dan menjauhkan tiap-tiap pekerjaan yang ditegahnya maka sentiasa ia mengerjakan yang demikian itu yakni menuntut keredhaan Allah dengan mengerjakan barang yang disuruh dan menjauhkan segala yang ditegah itu hinga jadilah dikasihi Allah akan dia maka jadilah ia seperti katanya,
Maka jadilah ia kekasih bagi tuhan yang menjadikan manusia dan manakala ia kasih nescaya adalah ia pendengarnya yang mendengar ia dengan dia dan pena(m)parnya yang ia mena(m)par dengan dia dan penglihatannya yang ia melihatnya dengan dia seperti firman-Nya didalam hadith Qudsi yang bermaksud, Dan sentiasa hamba-Ku mendamping ia akan Daku dengan mengerjakan segala yang sunat hingga Aku kasih akan dia maka apabila Aku kasih akan dia adalah Aku pendengarnya yang ia mendengar dengan dia, dan penglihatannya yang ia melihat dengan dia dan tangannya yang ia mena(m)par dengan dia dan kakinya yang ia berjalan dengan dia dan hatinya yang ia menyembunyikan dengan dia maka tartib atas kasih Allah Ta’ala baginya itu memelihara segala anggotanya dan pa(n)ca inderanya maka tiada mendengar ia melainkan bagi Allah dan tiada melihat ia melainkan bagi-Nya dan tiada mena(m)par ia melainkan kerana-Nya seperti sabda baginda saw, “Barangsiapa kasih kerana Allah dan marah ia kerana Allah dan memberi ia kerana Allah dan menegah ia kerana Allah maka sungguhnya telah sempurna imannya”.
Dan adalah ia bagi Allah Ta’ala wali ertinya orang yang arif billah yang arif dengan syuhud akan tuhannya jika menuntut ia diberinya akan dia kemudian dilebihkan akan dia daripada barang yang kasih ia pada soalnya. Dan bermula wali itu orang yang arif dengan Allah Ta’ala dan dengan sifatnya lagi yang mengekali atas taat yang menjauhi bagi segala maksiat dengan makna bahawasanya tiada mengerja ia akan maksiat dengan ketiadaan taubat dan tiada murad bahawasanya tiada jatuh daripadanya maksiat sama sekali kerana tiada ia maksum lagi yang berpaling daripada tenggelam pada lazat dan syahwat yang mahabbah dan adapun asal mencapai maka tiada menegah daripadanya istimewa apabila ada ia dengan qasad terkuat atas ibadat dan dinamakan dia wali kerana bahawasa Allah Ta’ala memerintah ia akan pekerjaannya maka tiada menyerah ia kepada dirinya dan tiada kepada orang lainnya satu lahzah dan kerana bahawasanya memerintah ia akan ibadat kepada Allah atas berkekalan daripada ketiadaan menyelangi akan dia oleh is’yan.
Syarah (catatan bebas ana)
Apa-apa yang dibawa oleh Rasulullah saw hendaklah kita lakukan manakala apa-apa yang ditegah oleh Rasulullah saw hendaklah kita jauhkan. Orang yang bercita-cita tinggi sepatutnya mencari keredhaan Allah dengan segera melakukan apa yang disuruh Allah dan meninggalkan apa yang dilarang Allah Ta’ala. Ini berbeza dengan orang yang tidak bercita-cita tinggi dimana ia tidak mengambil kisah untuk mencari keredhaan Allah. Melaksanakan perintah Allah dan meninggalkan apa yang dilarang-Nya tidak boleh dilakukan secara bermusim tetapi perlu dilakukan secara berterusan. Orang yang melakukannya secara berterusan akan menjadi kekasih Allah. Orang-orang yang mencintai Allah Ta’ala akan dikasihi Allah Ta’ala. Orang yang mendampingkan dirinya kepada Allah tidak hanya melakukan perkara yang wajib sahaja tetapi juga turut melakukan perkara-perkara sunat agar dikasihi Allah Ta’ala. Apabila seseorang itu menjadi kekasih Allah Ta’ala maka Allah akan memberi kekuatan kepadanya untuk hanya melakukan perkara-perkara yang baik sahaja seperti mendengar perkara-perkara yang baik, melihat perkara-perkara yang baik, menggunakan kuasa untuk perkara-perkara yang baik dan berjalan ke arah perkara yang baik yakni ke tempat yang diredhai Allah Ta’ala. Orang yang menjadi kekasih Allah akan melakukan apa jua perkara dengan penuh keikhlasan. Kesan (tartib) menjadi kekasih Allah ialah Allah akan memelihara segala anggotanya. Seseorang itu tidak akan mendengar melainkan untuk mencari keredhaan Allah, seseorang itu tidak akan melihat melainkan untuk mencari keredhaan Allah.
Orang yang menjadi kekasih Allah juga dikatakan waliyullah. Orang ini hatinya sentiasa mengingati Allah Ta’ala. Apabila dia berdoa, doanya diperkenankan/dimustajabkan. Orang ini dilebihkan dari apa yang dimintanya. Maksudnya, Allah bukan sahaja memperkenankan apa yang dimintanya tetapi menambahkan lagi apa yang dimintanya. Siapakah wali itu? Iaitu orang yang arif mengenali Allah Ta’ala yang mengekali taat kepada Allah dan sentiasa bertaubat dan tidak bergelumang dengan syahwat. Allah mengawal segala tindak-tanduknya. Allah tidak menyerahkan urusan dirinya kepada dirinya dan juga orang lain. Allah memerintahkan ia mengerjakan ibadah secara berterusan. Allah memberi kekuatan kepada dirinya untuk mengerjakan ibadah.
[1] Matannya terdiri dari syair yang menghimpunkan lebih dari 1000 bait. Isi kandungannya berupa tasawwuf dan ilmu kitab

No comments:

Post a Comment