Sunday, June 27, 2010

Syarah kitab Penawar Hati - Syeikh Fahmi ZamZam

*Catatan bebas ana di Masjid al-Mukarramah pada 12 Jun 2010
Hadith berkaitan dengan menghindarkan diri dari doa orang yang dizalimi
Doa orang yang dizalimi adalah mustajab dan diterima Allah Ta’ala. Oleh sebab itu, jauhilah dari doa orang yang dizalimi walaupun orang itu kafir kerananya doanya tidak terdinding. Jangan berlaku zalim pada orang lain. Walaubagaimanapun, orang yang mazlum (teraniaya) maka doanya makbul untuk bahagian yang dizaliminya sahaja. Dalam konteks doa yang dimakbul, syarat bagi seseorang untuk mendapat doa yang makbul ialah makanan, harta dan pakaiannya adalah dari sumber yang halal. Tanda Allah sayang kepada kita ialah apabila Allah menyembunyikan kekayaan kita. Jangan kita sangka bahawa jika kita tidak kaya maka Allah tidak mengasihi kita. Allah menyembunyikan kekayaan seseorang dimana kekayaan itu boleh jadi diperolehi di masa akan datang dan di akhirat kelak. Kata Syeikh, adakah orang yang kaya memberi duit belanja yang banyak kepada anaknya untuk pergi kesekolah misalnya RM 200 setiap hari? Tidak mungkin ia memberi duit sebanyak itu kerana hal sedemikian pasti akan memudaratkan anaknya. Sekaya mana pun orang itu, duit belanja yang diberikan kepada anaknya hanya sekadar mencukupi keperluan sekolahnya sahaja. Inilah tanda kasih seorang ayah kepada anak kerana tidak mahu anaknya rosak kerana duit dan mengabaikan tanggungjawabnya sebagai seorang pelajar. Orang yang berbuat zalim kepada orang lain ketika di akhirat kelak akan dapat melihat bagaimana haiwan contohnya seperti kucing diadili. Perbalahan ketika di dunia diadili di akhirat kelak. Jika kucing yang besar menganiayai kucing yang kecil maka di akhirat kelak kucing yang besar itu akan mendapat balasan yang setimpal. Selepas urusan pengadilan itu selesai, Allah akan menjadikan mereka tanah. Apabila melihat kejadian itu, orang-orang yang berbuat zalim berkata, “Alangkah eloknya jika menjadi tanah asalkan tidak masuk ke neraka”. Namun semua itu sudah terlambat.
Kalau kita dizalimi seseorang, maka apa yang patut kita buat?
1. Tuntut balik haq kita. Maksudnya selesaikan urusan dengan penzalim agar si penzalim itu tidak mendapat balasan di akhirat.
2. Serah urusan kepada Allah Ta’ala jika sesuatu urusan itu tidak dapat diselesaikan. Sebagai contoh, kasut kita dicuri orang yang tidak dikenali jadi bagaimana hendak menyelesaikan urusan tersebut.
Jangan kita mendoakan orang yang berbuat zalim kepada kita dengan doa yang bukan-bukan dengan niat hendak mencelakakan dia. Ini adalah kerana jika dia ditimpa celaka dan mendapat kecelakaan yang lebih besar dari apa yang kita alami maka ia pula yang akan menuntut keadilan terhadap diri kita di akhirat kelak. Justeru kata Imam al-Ghazali, serahkanlah sahaja urusannya kepada Allah Ta’ala.
Hadith tentang orang yang diusir dari syurga
Sifat takabbur adalah merupakan dosa besar yang terbesar. Amat bahaya orang yang mempunyai sifat ini. Kenapa sifat takabbur ini menjadi dosa besar yang terbesar? Ini adalah kerana sifat ini tidak layak dimiliki manusia. Walaupun ia tidak menzalimi orang lain tetapi ia telah mencabar Tuhan. Hanya Allah sahaja yang layak membesarkan diri-Nya. Takabbur adalah haq Allah. Manusia tidak boleh mengambil sifat Allah. Orang yang bersifat takabbur tidak akan mencium bau syurga. Iblis yang pernah tinggal di dalam syurga telah diusir keluar kerana bersifat takabbur. Iblis tidak mahu sujud kepada Nabi Adam apabila Allah memerintahkan atas dirinya. Iblis bersifat takabbur apabila ia membandingkan kejadiannya dirinya yang dianggap lebih tinggi darjatnya apabila dijadikan dari api berbanding kejadian diri Nabi Adam as yang dijadikan dari tanah. Takabbur bererti menolak kebenaran dan menghinakan orang lain (memandang rendah pada orang lain). Sifat ujub berada di bawah sedikit dari takabbur. Ujub tidak membandingkan dengan orang lain sedangkan takabbur membandingkan diri dengan orang lain. Pernah sahabat bertanya kepada Nabi saw, “Adakah rumah yang bagus, kenderaan yang bagus dan pakaian yang bagus itu takabbur? Lalu Rasulullah saw menyatakan bahawa Allah suka pada keindahan. Maknanya jika perasaan takabbur dan ujub tidak bersarang di dalam hati maka tidak mengapa jika seseorang itu memiliki rumah, kenderaan dan pakaian yang baik-baik. Sifat angkuh adalah sama dengan sifat takabbur. Orang yang angkuh tidak dapat menerima teguran dari pihak orang lain atau menolak sesuatu kebenaran. Ketahuilah bahawa sifat takabbur ini tidak mengenal sesiapa. Ia boleh bersarang di dalam hati seseorang dan jika bersarang maka berjaga-jagalah terhadap balasan Allah. Seperti yang dinyatakan tadi bahawa sifat ini adalah milik Allah. Di hari akhirat kelak, Allah akan bertanya kepada semua makhluk, di mana Namrud atau Firaun atau Qarun yang sombong, mana pula si raja yang angkuh anu dan anu dan sebagainya. Pada ketika itu, semua makhluk tidak berani bersuara. Lalu Allah berkata, “Yang berkuasa adalah Allah Yang Maha Esa. Maka yang jadi raja yang sebenar-benarnya pada hari tersebut adalah Allah Ta’ala.
Hadith berkaitan dengan penat dan letih berjaga malam
Riak tergolong dalam syirik khafi. Amalan yang dilaksana dengan sifat riak tidak akan mendapat pahala. Ini adalah kerana ia tidak ikhlas mengerjakan ibadah kerana Allah Ta’ala. Sebab itu dikatakan bahawa amalan yang sedikit tetapi ikhlas jauh lebih besar pahalanya berbanding dengan amalan yang banyak tetapi tidak ikhlas. Kata ulama, satu cupak gandum dengan amalan yang ikhlas lebih mahal dari segunung emas dengan amalan yang tidak ikhlas. Diriwayatkan bahawa Perang Tabuk antara perang yang paling sukar pernah dihadapi oleh umat Islam. Perang ini dikatakan sangat sukar kerana jaraknya yang sangat jauh iaitu kira-kira 700 km dari Madinah. Selain itu, tiada tempat persinggahan antara perjalanan dari Madinah ke Tabuk. Ini adalah kerana tiada sumber makanan sepanjang perjalanan tersebut. Orang Islam terpaksa membawa bekalan yang banyak dalam perjalanan itu. Perang Tabuk juga menguji ketabahan dan keimanan umat Islam. Dalam keadaan cuaca yang panas, musim menuai buah kurma pun tiba. Buah kurma yang paling sedap ialah ketika dalam cuaca sedemikian. Orang Islam yang tabah dan beriman tidak akan menghiraukan perkara tersebut sebaliknya melanjutkan perjalanan ke Tabuk. Bagi menghadapi perang tersebut, sahabat-sahabat telah menginfakkan harta mereka. Ada dikalangan sahabat yang menderma secupak gandum mengikut kemampuan dirinya. Secupak gandum yang diderma oleh sahabat ini walaupun nilai tampak kecil namun ianya jauh lebih baik dari derma sebesar gunung Uhud yang disumbangkan oleh umat pada zaman mutakhir ini kerana ikhlasnya para sahabat itu menyumbangkan hartanya apatah lagi dalam keadaan menghadapi peperangan yang sangat sukar itu.
Pada hari ini, ramai orang yang mengerjakan ibadat tetapi ikhlasnya sedikit. Kata Sayyidina Umar, Ramai orang pergi ke Makkah tetapi yang mngerjakan haji adalah sedikit. Ramai orang sembahyang tetapi yang mendirikan sembahyang adalah sedikit. Makna orang sembahyang disini ialah asal sembahyang sahaja tanpa memahmi apa yang dilakukannya. Sedangkan tujuan mengerjakan ibadah tersebut ialah untuk menghampirkan diri kepada Allah Ta’ala dan mengingati Allah Ta’ala. Sebab itu kena jaga betul-betul kualiti ibadat. Maksud orang yang mendirikan sembahyang ialah orang yang menyempurnakan syarat-syaratnya, rukunnya dan sunat-sunatnya. Begitu juga dengan haji. Orang yang menyempurnakan syarat, rukun dan sunatnya sangat sedikit. Ada orang yang sembahyang tetapi sembahyangnya itu menjadi pemukul atas dirinya. Ini adalah kerana ia tidak menjaga adab dan tertib dalam sembahyang. Dalam ibadat sembahyang, kita perlu menyempurnakan zahir dan batin. Yang dimaksudkan dengan zahir ialah menyempurnakan syarat, rukun dan sunatnya manakala yang dimaksudkan dengan bati ialah menyempurnakan khusyuk. Khusyuk ini ibarat roh di dalam badan. Khusyuk melahirkan kekuatan dalaman dalam badan. Satu daripada 8 syarat khusyuk ialah dengan memahami ayat yang dibaca. Kalau tidak faham ayat yang dibaca, bagaimana hendak mendapat khusyuk dalam sembahyang.

No comments:

Post a Comment