Sunday, June 27, 2010

Majlis pembukaan pembacaan kitab Shahih al-Bukhari - Syeikh Muhammad Fuad Kamaluddin al-Maliki

*Catatan bebas ana pada 13 Jun 2010
Penulis kitab ini iaitu Imam al-Bukari menulis kitab ini dengan penuh keikhlasan hati. Sebab itulah pada permulaan kitab, hadith yang mula-mula sekali dinyatakan oleh Imam al-Bukhari ialah tentang niat dan ikhlas walaupun bab permulaan menceritakan tentang penurunan wahyu. Imam al-Bukhari memberi peringatan kepada dirinya agar menulis kitab tersebut dengan keadaan ikhlas tanpa mengharapkan kesenangan dunia. Katanya, “Tidaklah aku menulis melainkan aku lihat kesahihan hadith dan aku mandi lalu aku solat istikharah sebelum aku memilih hadith untuk diletakkan di dalam kitab ini. Imam al-Bukhari menulis kitab ini setelah mendapat ilham dan petunjuk dari Allah Ta’ala bahawa sesuatu hadith itu wajar diletakkan di dalam kitab tersebut. Imam al-Bukhari telah menulis 600,000 buah hadith dalam masa 16 tahun. Jikalau kitab asal tersebut dikekalkan maka sudah tentu umat Islam pada hari ini tidak akan mampu membacanya. Maka Imam al-Bukhari telah meringkaskannya dari 600,000 buah hadith kepada 7000 buah hadith. Tanpa keprihatinan Imam al-Bukhari terhadap umat Nabi Muhammad saw, beliau telah berhempas-pulas mengembara ke seluruh pelusuk dunia untuk meriwayatkan hadith. Katanya, “Aku mampu menaqal 500 buah hadith dalam bab hadiah apatah lagi bab-bab lain. Aku telah meriwayatkan hadith dari 1060 orang masyaikh dan meriwayatkan 10,000 buah hadith setiap seorang masyaikh itu. Imam al-Bukhari menguasai ilmu dirayah iaitu ilmu tentang hukum-hakam hadith (sahih, hasan dan dhaif) dan ilmu rijal iaitu ilmu tentang periwayat hadith. Katanya, “Aku tidak meriwayat sesuatu hadith melainkan aku tahu siapa mereka, gelaran mereka, ayah mereka, keturunan (nasab) mereka, dimana mereka tinggal, guru mereka dan sebagainya”. Maknanya, Imam a-Bukhari mengenali setiap periwayat hadith dengan sebenar-benarnya. Imam al-Bukhari sangat teliti dalam meriwayat hadith. Ini adalah kerana ia melibatkan urusan agama. Urusan agama adalah urusan terpenting. Kata Imam Ibnu Sirin, “Sesungguhnya ilmu itu adalah agama. Maka hendaklah kamu lihat dari mana kamu ambil dan siapa yang menerangkan ilmu tersebut kepada kalian.” Ilmu itu adalah asas agama sebab itu orang yang tidak berakal tidak ada agama. Kata Imam al-Haramain al-Juwaini, “Ada 6 perkara yang melayakkan seseorang itu mendapat ilmu pengetahuan”. Antaranya ialah cerdik dan tamapk terhadap ilmu. Kalau seseorang itu cerdik tapi pemalas tak layak bagi dirinya untuk mendapat ilmu pengetahuan.
Imam al-Bukhari meriwayat hadith dari orang-orang yang benar beliau telah kenali. Beliau akan memastikan samada periwayat hadith itu adil, warak dan sebagainya. Tujuannya untuk meyakinkan umat Islam bahawa hadith tersebut adalah sahih. Di akhir zaman kelak, syaitan-syaitan yang dipenjara oleh Nabi Sulaiman di tengah lautan hampir-hampir terbuka dan kelak akan memakai pakaian ulama dan membaca hadith kepada manusia. Maka atas sebab itu, kita kena tahu siapa guru kita dan rantaiannya. Ilmu Islam tidak sama dengan ilmu orang-orang bukan Islam. Ilmu Islam berhajat kepada kesinambungan dari satu generasi ke generasi seterusnya iaitu sanad. Hari ini umat Islam menghadapi ujian yang sangat berat. Ini adalah kerana jika tersalah ambil ilmu dari tempat-tempat yang tidak berautoriti maka hilanglah keberkatan ilmunya. Apa yang dibimbangi ialah jika ilmu itu sesat dan menyesatkan orang lain di atas muka bumi ini.
Ketika wahyu pertama diturunkan, baginda saw sedang beribadat di Gua Hirak di atas Jabal Nur. Allah Ta’ala mengkehendaki Nabi saw mengasingkan dirinya secara zahir dan batin dari makhluk. Baginda saw meninggalkan keluarganya kerana cintanya kepada Allah. Itulah syarat untuk mendapat kurnia dari Allah Ta’ala. Apabila balik ke rumah, Nabi saw meneruskan ibadatnya sama seperti ketika baginda berada di dalam gua. Justeru ini menunjukkan bahawa tidak ada sebafang penyembahan berhala berlaku di rumah baginda dan isterinya, Sayyidah Khadijah ra. Sayyidah Khadijah di gelar perempuan suci kerana berpegang kepada agama Nabi Ibrahim ketika di zaman jahiliyyah. Ketika wahyu pertama diturunkan, Jibril mengulang bacaan sebayak 3 kali dan memeluk erat baginda saw sehingga baginda saw sukar untuk bernafas. Sebab itu apabila kita mengajar anak murid maka kita hendaklah mengulangnya sebanyak 3 kali supaya dia benar-benar faham tentang ilmu yang disampaikan. Jika ia faham maka benarlah ia seorang penuntut ilmu. Ketika mengajar, kita perlu tegas. Jibril tegas ketika mengajar Nabi saw dengan memeluknya sehingga baginda saw payah hendak bernafas. Maka dalam bab mengajar, kita perlu tegas dengan anak murid kita. Justeru, menghukum anak murid dengan niat mendidik itu adalah sunnah Nabi saw.
Dua faktor yang telah menyebabkan Imam al-Bukhari mula mengarang kitab ini
1. Ketika beliau tinggal bersama-sama dengan gurunya, Ishak bin Rawahiah, gurunya itu berkata kepadanya, “Kalau engkau dapat menghimpunkan hadith-hadith sahih kepada umat Nabi Muhammad saw alangkah eloknya”.
2. Beliau bermimpi mengipas-ngipas Nabi saw. Apabila bangun pagi, beliau berjumpa dengan ahli tadbir mimpi. Kata ahli tadbir mimpi, “Itu tandanya engkau akan mempertahankan sunnah Rasulullah saw”.
Semua orang bercita-cita hendak menjadi penolong Nabi saw. Inilah pekerjaan yang paling besar iaitu mempertahankan Nabi saw. Sebab itulah Waraqah (ketika Nabi saw dan Khadijah bertemu dengannya untuk menceritakan peristiwa baginda saw didatangi Jibril as) bercita-cita hendak mempertahankan Nabi saw.
Mempelajari hadith ini adalah sangat penting. Dengan mempelajari hadith kita akan kenal dan kasih kepada baginda Rasulullah saw. Dengan mempelajarinya juga kita akan dapat mengetahui kesesatan orang-orang yang sesat. Setiap hari, Imam al-Bukhari menghabiskan 500 dirham semata-mata hendak meriwayat hadith. Sampai satu masa ketika beliau berjumpa Iyaz bin Abi Adam, beliau telah kehabisan duit dan terpaksa memakan rumput untuk mengisi perutnya. Imam al-Bukhari belajar hadith hingga kehabisan duit. Pernah satu masa beliau tidak mempunyai baju yang hendak dipakai lalu sahabat-sahabatnya mengumpulkan duit dan membelikannya baju agar beliau dapat keluar rumah untuk belajar hadith. Imam al-Bukhari meninggal dunia pada usia 62 tahun.

No comments:

Post a Comment