Sunday, June 27, 2010

Syarah kitab Shahih al-Bukhari - Syeikh Muhammad Fuad Kamaluddin al-Maliki

*Catatan bebas ana pada 17 Jun 2010
Ramai orang tidak suka belajar dengan guru yang tegas dan garang sebaliknya suka belajar dengan guru yang suka menyanjung dirinya. Guru yang suka menyanjung atau memuji anak-anak muridnya bukanlah guru yang sebenar kerana ia akan membuatkan anak muridnya mudah tunduk pada nafsu. Padahal guru yang sebenar-benar guru ialah guru yang menunjukkan kekerdilan kita. Kata Imam al-Ghazali, “Tanda ilmu yang bermanfaat ialah ilmu yang ‘mengaibkan’ diri kita” (maksudnya menyedarkan diri kita bahawa kita ini tidak punya apa-apa, hamba yang sangat hina dan kerdil di sisi Allah Ta’ala). Imam al-Bukhari ada menyebut dalam satu bab penting iaitu “bab marah ketika beri peringatan dan mengajar”. Marah yang dimaksudkan ini bukanlah satu sifat atau perilaku yang berterusan tetapi marah bertempat yakni tegas apabila melihat perkara-perkara yang bersalahan dengan hukum-hakam, adab, dan syarak. Sayyidina Umar ra pernah memegang kaki Nabi saw ketika Nabi saw menzahirkan kemarahannya. Sebenarnya marah itu adalah tanda kasih sayang seseorang kepada orang yang dimarahinya itu. Guru yang bersikap tegas dan tidak sambil lewa adalah lambang atau tanda kasih dirinya kepada anak muridnya. Kata Syeikh, masyaikhnya iaitu Sayyid Muhammad Alawi al-Maliki sentiasa tegas terhadap anak muridnya. Janganlah kita menyangka bahawa senyuman guru itu adalah tanda kasih dirinya kepada kita. Ini adalah kerana lazimnya seseorang memberi senyuman atau bermanis muka kepada orang yang tidak dikenalinya. Justeru, jika seseorang guru itu memberikan senyuman atau bermanis muka bermakna belum tentu diri kita ini hadir dalam dirinya. Sebaliknya, ketegasan dan kemarahan guru pada anak-anak muridnya sebenarnya adalah tanda diri anak murid itu hadir dalam hatinya kerana guru berkenaan sangat mengambil berat hal ehwal anak muridnya. Kasih sayang guru terhadap anak-anak muridnya ibarat kasih sayang ibubapa terhadap anak-anaknya. Apabila guru tegas dan marah pada anak muridnya maka itu adalah tanda bahawa anak muridnya itu adalah di kalangan ahli keluarganya. Ibubapa tidak akan memarahi anaknya melainkan mereka mahukan anak mereka berada dalam keadaan selamat. Begitulah juga dengan guru yang memarahi anak muridnya dengan tujuan supaya anak murid berada dalam keadaan selamat.
Dalam kitab Sairus Salikin, ada diceritakan tentang adab murid pada gurunya. Salah satu darinya ialah anak murid perlu serahkan semua harta kepada gurunya. Tujuannya ialah supaya harta tersebut dibelanjakan ke jalan yang diredhai Allah bukannya ke jalan maksiat dan sebagainya. Abu Bakar as-Siddiq menyerahkan semua hartanya kepada Rasulullah saw agar harta tersebut digunakan untuk jalan Allah. Seorang guru seharusnya ‘menahan’ harta anak muridnya dari mengalir ke tempat-tempat yang tidak ada kaitan dengan Ahlus Sunnah Wal Jamaah (ASWJ). Adalah menjadi tanggungjawab Ahlus Sunnah Wal Jamaah untuk mempertahankan Ahlus Sunnah Wal Jamaah. Justeru semua pihak perlu memainkan peranan. Janganlah kita hanya tahu bermaulid tetapi pada masa yang sama tidak upaya mempertahankannya. Hari ini, ASWJ diserang dari segenap penjuru. Apabila ulama-ulama ASWJ wafat maka berlubanglah kubu ASWJ. Jika lubang ini tidak ditutup dengan segera maka fitnah akan menyelinap masuk dan binasalah kubu ASWJ. Sebab itu dalam zaman ini kita perlu banyak berfikir. Fikir sesaat lebih baik dari beribadat 70 tahun. Seperti yang disebut tadi, peranan perlu dimainkan oleh semua pihak bagi mempertahan ASWJ. Guru dengan peranannya manakala murid dengan peranannya pula. Murid perlu menunjukkan akhlak yang baik. Akhlak yang baik boleh menjadi dakwah atau tarikan kepada orang lain. Murid yang baik perlu membanggakan gurunya. Andai kata tidak dapat membanggakan gurunya, jangan pula menjejaskan reputasi atau nama baik gurunya. Kata Ibn Abbad, “Jangan kita jadikan hujah golongan zahir”. Sebab itu anak murid dan setiap orang perlu menjaga/memelihara akhlak dan disiplin. Anak murid hendaklah sentiasa menjaga nama baik gurunya. Jangan sampai guru dihina orang lain kerana masalah yang ditimbulkan oleh si anak murid.
Nabi saw tidak pernah menyebelahi orang-orang yang dikasihinya jika didapati orang yang dikasihinya itu ada membuat salah. Sahabat besar, Muaz bin Jabal ra adalah sahabat yang sangat dikasihi baginda saw. Pernah satu hari Muaz menjadi imam solat dan membaca surah panjang (surah al-Baqarah) sehingga menyebabkan seorang lelaki mufaraqah. Lelaki tersebut kemudian dikutuk oleh orang lain dan berita itu akhirnya sampai kepada pengetahuan Rasulullah saw. Rasulullah saw memanggil lelaki itu lalu lelaki itu menyatakan bahawa Muaz telah membaca surah yang panjang di dalam solat. Nabi saw kemudiannya berkata kepada Muaz, “Adakah engkau telah melakukan fitnah manusia?” Nabi saw kemudiannya memberi peringatan yang sangat tegas, “Wahai manusia, kamu me’lari’kan orang dari jemaah. Sesiapa yang solat bersama (jemaah) hendaklah meringkaskan solat tersebut kerana ada orang yang lemah, sakit dan berhajat.” Syeikh teringat akan pengalaman bersama masyaikhnya ketika solat berjemaah bersama-sama. Masyaikhnya mengimamkan solat dengan bacaan yang ringkas tetapi sempurna rukun dan syaratnya.

No comments:

Post a Comment