Sunday, June 27, 2010

Syarah Kesempurnaan Rasulullah saw - Disyarah oleh Syeikh Muhammad Fuad Kamaluddin al-Maliki

*Catatan bebas ana pada 15 Mei 2010
Abu Rimthah ra pernah menemui Rasulullah saw dan dia bercerita, “Aku dan anakku menemui Rasulullah saw. Rasulullah saw bertanya, “Apakah ini anakmu?” Aku menjawab, “Ya, benar!” Rasulullah saw bersabda, “Jadilah saksi di atas ucapanku ini, bahawa dia tidak akan disiksa disebabkan dosamu dan kamu juga tidak akan disiksa disebabkan dosanya”. Abu Rimthah ra berkata, “Ketika itu aku melihat uban Rasulullah saw berwarna merah (kerana dicelup dengan inai)”.
Seseorang itu tidak menanggung beban dosa orang lain kecuali
1. Jika orang itu tidak mengajar ilmu agama kepada tanggungannya
2. Jika orang itu mengajar benda-benda maksiat sehingga kemudian hari si anak itu melalaikan orang lain dengan muziknya. Lalu orang itu mendapat saham dosa akibat dari muzik yang dimainkan oleh anaknya itu.
Maka atas sebab itulah kita digalakkan menganjurkan kebaikan kerana kita akan mendapat pahala yang berpanjangan. Sesungguhnya pahala yang diberikan Allah Ta’ala menunjukkan betapa rahmat Allah itu maha luas. Pahala merupakan hadiah kurniaan Allah yang tidak ternilai. Sebagai contoh, orang yang menghadiahkan bacaan al-Quran kepada orang yang telah meninggal dunia akan mendapat pahala sama seperti orang yang dihadiahkannya itu. Begitu juga dengan bacaan tahlil dan Yasiin dimana bukan sahaja orang yang menerima hadiah bacaan itu mendapat pahala malah orang yang menghadiahkannya juga akan mendapat pahala yang sempurna. Ini adalah menurut fuqaha Syafi’i yang menyatakan bahawa orang yang membaca al-Quran akan dapat pahala yang sempurna dan orang yang menerima hadiah bacaan itu juga akan mendapat pahala yang sempurna. Ini berbeza dengan ganjaran dunia dimana orang yang memberi hadiah akan berada di sisi yang rugi kerana yang untung ialah orang yang menerima hadiah tersebut. Sedangkan hadiah berupa pahala itu, kedua-duanya mendapat untung iaitu si pemberi dan juga si penerima.
Orang yang melakukan perkara-perkara yang buruk seperti membuka tempat maksiat kemudian diwarisi pula oleh anak-anaknya maka ia menjadi pengasas kepada kejahatan. Maka dosa tersebut akan berpanjangan selagi tempat maksiat itu terus digunakan orang. Begitu jugalah orang yang melakukan perkara-perkara yang baik maka pahalanya akan berterusan selagi mana kebaikannya it uterus dimanfaatkan oleh orang lain. Sebab itu ulama ada berkata, ada orang yang dirinya hampir mati tetapi dosanya seakan berterusan manakala ada orang yang telah mati tetapi pahalanya berterusan.
Islam menang dalam peperangan menentang golongan kuffar kerana Rasulullah saw sangat pintar menyusun strategi. Kepintaran baginda saw menyiapkan barisan bala tenteranya telah menyebabkan musuh berasa gerun. Tidak ada seorang pun di kalangan para sahabat yang beruban rambutnya dan bergigi rongak. Mana-mana sahabat yang beruban akan disuruh menginaikan rambutnya. Tidak ada seorang pun sahabat yang bergigi rongak kerana mereka melazimi siwak. Apabila musuh melihat tentera Rasulullah saw, mereka berasa gerun kerana tentera Rasulullah saw kelihatan muda dan tegap. Tentang amalan siwak, ianya adalah sunat yang sangat dituntut. Sahabat bersiwak apabila melihat Nabi saw bersiwak. Antara hikmah bersiwak ialah menguatkan ingatan dan memudahkan roh keluar. Nabi saw bersiwak sebelum rohnya yang mulia diangkat keluar. Ketika Nabi saw sedang gering, masuk saudara kandung Saiyidatina Aisyah ra bernama Abdul Rahman sambil membawa kayu siwak. Nabi saw kemudiannya meminta kayu siwak untuk bersiwak. Apabila melihat kayu siwak itu agak keras, Saiyidatina Aisyah ra mengambilnya dan melembutkannya dengan air liurnya. Kata Saiyidatina Aisyah ra, “Aku bangga apabila air liurku bercampur dengan air liur Rasulullah saw”. Imam Ghunaimi (Imam Mazhab Hanafi) ada menulis sebuah kitab tentang kelebihan siwak ini.
Selain bersiwak, menyelat gigi (membuang sisa makanan yang terlekat di gigi) dan berkumur dengan air biasa selepas minum susu juga adalah satu sunnah. Hikmah berkumur selepas minum susu ialah supaya susu itu tidak melekat pada gigi kerana dikhuatiri akan menyebabkan gigi menjadi rongak. Tentang menyelat gigi, ianya ada kaitan dengan sabda Nabi saw dengan maksudnya seperti berikut, “ Tidak sesuatu perkara itu menyakitkan malaikat melainkan seseorang itu solat dengan tidak menyelat giginya”. Apabila seseorang itu membaca ayat al-Quran, para malaikat akan duduk dicelah gigi orang tersebut untuk mendapat berkah dan haruman wangian orang itu. Atas sebab itu maka gigi hendaklah dibersihkan supaya para malaikat berasa selesa untuk berdamping. Menyelat-nyelat janggut yang tebal ketika berwuduk juga adsalah sunnah. Kata syeikh, orang yang melazimkan dirinya dengan menyelat gigi dan menyelat janggut akan mendapat rahmat Allah Ta’ala.
Celak yang digunakan Nabi saw namanya Ithmid. Celak ini digunakan untuk menguatkan mata dan menjernihkan pandangan (yakni untuk tujuan kesihatan) bukannya untuk perhiasan. Ithmid ini warnanya meah. Nabi saw memakai celak ini pada waktu malam.

No comments:

Post a Comment